▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

واكنش آمريكا به حضور نيروي دريايي ايران در آبهاي آزاد بين‌المللي
ترس از حضور، آمريكا را به چالش كشيد





اعلام خبر حضور نيروي دريايي ايران در آبهاي آزاد خليج فارس در دو هفته گذشته و در سي و يكمين سالگرد هفته دفاع مقدس توسط فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي به اذعان بسياري از تحليل‌گران يكي از بزرگترين شوك‌هايي بود كه طي سال‌هاي گذشته به نيروهاي نظامي آمريكا وارد شده است؛ اگرچه دريادار سياري تاريخي را براي اين حضور تعيين نكرد اما بر اين نكته تاكيد كرد كه هيچ كس نمي‌تواند مانع حضور ايران در آبهاي آزاد بين‌المللي شود.
در شرايطي كه پيش از اين دو ناوگان ايراني در بحبوحه سقوط مبارك در آبهاي مديترانه پس از سي و دو سال حضور يافتند و اجازه عبور از كانال سوئز را به دست آوردند، بسياري از كشورها و مقامات با اشاره به بهبود روابط ايران و چين موضوع قدرتمندتر شدن ناوگان دريايي ايران را نيز مطرح كردند.
واكنش‌هاي مقامات آمريكا و اسرائيل به اين حضور بسيار جالب توجه بود؛ آنها كه منافع خود را در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از دست رفته مي‌ديدند سعي كردند نسبت به حضور ايران در كانال سوئز واكنش نشان دهند؛ بر همین اساس فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا در واکنش به حضور ناوهای ایران در آبهای مدیترانه گفت: ما همچنان تحرکات این کشتی‌ها و اقدامات آنها را زیر نظر داریم. ما به دقت مراقب خواهیم بود تا ببینیم این کشتی‌ها کجا می‌روند و معانی ضمنی آن چیست. وی در ادامه همصدا با مقامات رژیم صهیونیستی که عبور ناوهای ایران از کانال سوئز را اقدامی تحریک آمیز و خصمانه توصیف کرده بودند گفت: ما نگرانی‌هایی درباره رفتار ایران در منطقه داریم.
در اين رابطه محافل نظامی رژیم صهیونیستی نیز که از اعزام ناوهای ایرانی به آب‌های آزاد بشدت نگران شده بودند، اهدافی را از جمله تضعیف هیمنه نظامی آمریکا بر خلیج فارس و منطقه برای این اقدام ایران برشمرده‌اند.
ناوگان دريايي جمهوري اسلامي كه طي سي و دوسال گذشته پس از انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي تعيين شده حضور يافته بود اكنون فرصتي يافت تا در كنار بهبود روابط با برخي از كشورهاي حاشيه مديترانه كه تا پيش از اين روابط و مناسباتي با آنها نداشته است، نيروهاي دريايي خود را به اين آبهاي آزاد اعزام كند؛ حضور موفق اين دو ناوگان در كانال سوئز موجب شد تا ايده حضور د‌ر آبهاي آزاد بين‌المللي از سوي مقامات نظامي جمهوري اسلامي مطرح شود.
اگرچه واكنش‌هاي متفاوتي از سوي مقامات مختلف آمريكايي در اين باره نشان داده شد اما هيچ كدام از مقامات آمريكايي اشاره‌اي به حضور فعال خود در آبهاي خليج فارس نكردند؛ موضوعي كه نشان دهنده حضور آ‌زاد نيروهاي دريايي كشورهاي مختلف بر روي آبهاي آزاد بين‌المللي است.
بر اين اساس امیر سیاری گفت: حضور ناوگروه‌های متعدد ایران در خلیج عدن و دریای سرخ و اخیراً حضور زیر دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ باعث افتخار و عزت مردم ایران و دیگر کشورهای مسلمان منطقه است، بحث حضور نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های آزاد به این مناطق ختم نمی‌شود لذا ما باید قدرت حضور در تمام آب‌های آزاد را داشته باشیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برنامه این نیرو برای حضور در اقیانوس اطلس خبر داد و گفت: همان‌گونه که استکبار جهانی در نزدیک مرزهای آبی ما حضور دارد، ما هم با کمک سربازان ولایی این نیرو در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضور قدرتمندانه خواهیم داشت.
اعلام اين خبر در شرايطي كه مقامات آمريكايي درباره برقراري خط مستقيم ايران و آمريكايي نداهايي سرداده بودند، تبديل به مساله‌اي شد كه اظهارنظرهاي متفاوتي را از سوي آنها در برداشت؛ اگرچه برخي از آنها بر اين اعتقاد بودند كه اين پيشنهاد ايران جدي نيست و نبايد نسبت به آن واكنش نشان داد اما بررسي كلي واكنش‌ها خبر از واهمه مقامات آمريكايي از حضور ايران در نزديكي ‌آنها مي‌داد.
دولت ايالات متحده آمريكا به اخبار منتشره درباره احتمال حضور ناوهاي ايراني در سواحل نزديك به آمريكا واكنش نشان داد.
به گزارش عصر ايران جي كارني سخنگوي كاخ سفيد با ادعاي اينكه اين گونه خبرها را زياد جدي نمي گيرد، مدعی شد: توان دريايي ايران در حدي نيست كه بتواند چنين كاري كند. سخنگوي وزارت دفاع آمريكا نيز با ادعاي اينكه بين حرف و عمل تفاوت زيادي وجود دارد، افزود: ايران اين حق را دارد تا در آب‌هاي بين المللي حضور داشته باشد، اما اين مساله كه آنها تا چه ميزان قادر به حضور نظامي در آب‌هاي بين‌المللي هستند امر ديگري است.
جورج ليتل سخنگوي پنتاگون در ادامه افزود: من جزييات اين ادعاي ايران را نخوانده‌ام اما فكر مي‌كنم آنچه كه گفته مي‌شود با آنچه كه مي‌شود انجام داد، متفاوت است.
پس از آن که مقامات ارشد نظامی کشورمان از برنامه نیروی دریایی برای حضور در آب‌های مرزی آمریکا خبر دادند و کاخ سفید نیز با رد این اظهارات اعلام کرد، این حضور نظامی را جدی نخواهد گرفت، شبکه خبری سی.ان.ان به بازتاب تحلیل برخی از کارشناسان در این زمینه و در ارتباط با آخرین دستاوردهای نظامی ایران پرداخت.
ریچارد هرمن، مدیر مرکز مرشون در موسسه مطالعات امنیت بین‌الملل در دانشگاه اوهایو، گفت: نیروی دریایی ایران برای حضور در سواحل آمریکا، بودجه محدودی دارد و به لحاظ قدرت با نیروی دریایی آمریکا، قیاس کردنی نیست. ایران برای تدارک اقدامات خصمانه، قدرت نزدیک شدن به این سواحل را ندارد و چنانچه اقدام به پرتاب موشک کند، ما بی‌درنگ کشتی‌های آنها را هدف قرار خواهیم داد.
به گفته هرمن، ایران ناو هواپیمابر ندارد و پیمایش و نگه داشتن کشتی‌ها نیز در این فواصل طولانی برای دولت این کشور، بسیار پرهزینه خواهد بود.
میکاییل کانل، مدیر بخش مطالعات ایران در CAN، در تأیید اظهارات هرمن، تصریح کرد: ایرانی‌ها همواره از حضور نظامی آمریکا در آب‌های خلیج فارس ناخرسند بوده‌اند، ولی نیروی دریایی این کشور در مقطع کنونی، قادر به رسیدن به سواحل ما نیست.
سی.ان.ان در ادامه به نقل از جان مولر، رئیس بخش مطالعات امنیت ملی در مرشون، می‌افزاید: بدترین کار در این شرایط، یک واکنش شدید از سوی آمریکایی است که در آن نومحافظه‌کاران به دنبال آغاز جنگ با ایران هستند؛ بنابراین، بهترین رویکرد، آن است که در برابر این کار، واکنشی نشان ندهیم.در پایان هرمن هشدار داد، هرچند ممکن است این کار یک تهدید واقعی نباشد، قطعا ایران توانایی ضربه زدن به آمریکا را دارد. تهران می‌تواند در تنگه هرمز به ناوهای آمریکایی حمله کند و این حملات نیز طبیعتا در بازار نفت، اختلال پدید خواهد آورد.
سردار احمد وحيدي بعدازظهر ديروز در مراسم اختتاميه اولين همايش نيروي دريايي راهبردي كه در محل دانشگاه جنگ برگزار شد، در اين باره نظام امنيتي درياي سرخ، اقيانوس هند و درياي مديترانه را براي ايران مهم توصيف كرد و افزود: درياي سرخ بخشي از محيط پيراموني امنيتي ايران محسوب مي‌شود و حضور نيروهاي ايراني در اين منطقه نيز ناشي از اين موضوع است. وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با حضور در درياي سرخ گام بلندي را برداشته كه به مفهوم آغازين گام‌هاي ما در شكل دادن به نظام امنيتي در منطقه است.
وي با بيان اينكه بنا بر حقوق بين الملل نيروي دريايي مي‌تواند در همه آب‌هاي آزاد دنيا تردد كند، اظهار كرد: دفاع از منافع ملي فراتر از مرزها، مسئله بسيار مهمي است كه تحقق آن در گرو داشتن نيروي دريايي راهبردي است.
بر اساس تحليل‌هاي صورت گرفته اين طور به نظر مي‌رسد كه واهمه حضور ايران در آبهاي آزاد آمريكا – موضوعي كه مقامات نظامي آمريكايي را به هراس واداشته و به چالش كشيده است – با اذعان اين مقامات به قدرت نيروي دريايي ايران باعث شده است تا در شرايط فعلي در واكنش به اين موضوع نگراني‌هاي خود را ابراز كنند؛ نگراني‌هايي كه سعي دارند در برخورد با ايران آن را ناديده بگيرند.

 

......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: شنبه 26 / 7 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com