▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

علی (علیه السلام) همان نباء عظیم

سوره ی نباء با پرسشی آغاز می شود که مردم از یکدیگر می پرسند که همان نباء عظیم یا خبر بزرگ است. نباء عظیم در ظاهر آیه به معاد و قیامت تعبیر می شود که مورد اتفاق اکثر مفسران قرآن اعم از شیعه و سنی می باشد. اما از آنجائی که آیات قرآن علاوه بر معنای ظاهری دارای معانی نهفته ی دیگری هم می باشد لذا مفسران با توجه به روایات معانی دیگری را برای بعضی از آیات قرآن احتمال داده اند.
به طور مثال در روایات زیادی که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) و بعضی از طرق اهل سنت نقل شده ، نباء عظیم (خبر بزرگ) به مسآله ی ولایت و امامت امیر مومنان(ع) یا به مسآله ی ولایت به طور اعم تفسیر شده است. این روایات گاه از خود علی (ع) و گاه از امامان دیگر نقل شده که به عنوان نمونه سه روایت را اینجا می آوریم:

ابتدا روایتی است که حافظ "محمد بن مومن شیرازی" که از غلمای اهل سنت است نقل کرده که : رسول الله(ص) در تفسیر " عما یتسائلون. عن انباء العظیم " فرمود: منظور ولایت علی(ع) است که از انسان در قبر درباره ی آنها سوال می شود و هیچ کس در شرق و غرب عالم در خشکی و دریا از دنیا نمی رود مگر اینکه فرشتگان از او درباره ی ولایت امیر المومنین (ع) بعد از مرگ پرسش می کنند و به او می گویند : دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟ امامت کیست؟

در روایتی دیگر آمده است که در روز جنگ صفین مردی از لشکر شام در حالی که سلاح بر تن پوشیده و قرآنی حمایل کرده بود ، وارد میدان شد و سوره ی نباء را تلاوت می کرد. امام علی (ع) شخصا به میدان او آمد و به او فرمود : آیا میدانی نباء عظیمی که در آن اختلاف دارند چیست؟ آن مرد در جواب گفت : نه نمیدانم!

امام فرمود : منم آن نباء عظیم که درباره ی آن اختلاف دارید! و در ولایت من به نزاع برخاسته اید، شما از ولایت من بازگشتید بعد از انکه پذیرفتید و در قیامت خواهید دانست که چه عملی انجام داده اید.!

در روایتی هم از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند : " انباء العظیم الولایة " نباء عظیم همان مساله ی ولایت است.


منبع احادیث : حدیث اول (رسالة الاعتقاد،جلد3 ،صفحه 484)
حدیث دوم و سوم (تفسیر برهان ، جلد4 ، صفحه 419 و 420)




mostafajameh.blogfa.com

......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: شنبه 26 / 7 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com