▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

انتظار فرج و ظهور مهدی آل‌محمد(عج‌)، یعنی انتظار گسترش‌ عدالت‌ و انسانیت‌ در جهان که در فرهنگ ‌شیعه این انتظار از برترین عبادت‌هاست‌ و انتظار مصلح جهانی، تنها یک‌ مفهوم اعتباری نیست بلکه منتظر باید ویژگی‌هایی داشته باشد و وظایفی را با جدیت‌ تمام انجام بدهد و آنچه برای تحقق آن وعده الهی ضرورت‌ دارد، مهیا کند. در اینجا ضمن اشاره به وظایف‌ منتظران امام زمان(عج)، به زمینه‌های خاصی که در جوانان برای انجام وظایف ‌عصر انتظار وجود دارد، می‌پردازیم.


وظایف‌ منتظران در عصر انتظار
۱- تهذیب‌ نفس‌
منتظر مصلح، خود باید صالح باشد و از گناه و معصیت‌ خدا بپرهیزد. امام جعفر صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: «حکومت‌ آل‌محمد مسلما تاسیس‌ خواهد شد، پس‌ هرکسی علاقه‌مند است‌ که از اصحاب‌ و یاران قائم باشد، باید کاملا مراقبت‌ کند، تقوا و پرهیزکاری را شیوه خویش‌ گرداند، خودش‌ را به اخلاق نیک‌ انسانیت‌ مزین کند و بعدا در انتظار فرج قائم آل‌محمد باشد».(۱)
۲- معرفت‌ نسبت‌ به دین
صالح شدن بدون شناخت‌ نسبت‌ به دین خدا ممکن نیست‌، پس‌ فرد منتظر باید برای تکامل، آگاهی خود را نسبت‌ به دین بالا ببرد.
امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «هر یک‌ از اصحاب‌ ما که فهم دین ندارد، خیری ندارد».(۲)
۳- کسب‌ آمادگی نظامی
آموختن فنون رزم، آشنایی با اسلحه و تیراندازی برای کسی که چشم به راه مولا و صاحب‌زمان(عج) است‌، لازم است زیرا پیروزی‌ حضرت در گرو جانبازی‌ها و شهادت‌هاست‌. پس‌ منتظر ظهور، منتظر کارزار و جنگ‌ با ستمگران و مفسدان است‌ و به این جهت‌ باید آموزش‌های نظامی را فراگیرد. امام ششم(ع) می‌فرمایند: «خودتان را برای ظهور قائم مهیا و آماده کنید گرچه به ذخیره کردن یک‌ تیر باشد».(۳)
۴- پایبندی و تعهد نسبت‌ به جانشین امام زمان (عج)
بر اساس‌ روایات‌ متواتر، فقهای جامع‌الشرایط جانشینان حضرت‌ صاحب‌ الامر هستند. مسلم است‌ هر کسی که در مقابل امام زمانش‌ خود را موظف‌ می‌داند، باید در برابر جانشین امام نیز مطیع باشد.
از این رو آنانی که در مقابل جانشین حضرت‌ تعبد و تعهد ندارند و به سخنانش‌ گوش‌ فرانمی‌دهند، چگونه می‌توانند در مقابل امام زمان متعهد باشند؟!
۵- آگاهی به مسائل روز و اتحاد بر محور توحید
شکی نیست‌ که نقش‌ مسائل سیاسی در تغییر و تحول دیگر امور جامعه از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار تعیین‌کننده است‌.
برای همین اهمیت، هر ملت‌ زنده‌ای باید پیگیر مسائل سیاسی کشور خود باشد. مومنان منتظر به ۲ علت‌ عمده باید مسائل سیاسی را پیگیری کنند: الف‌- اتحاد در سطح نیروهای داخل کشور ب‌- اتحاد در سطح جهان اسلام.
توضیح بیشتر اینکه منتظران حضرت‌ باید با درک‌ شرایط روز به بررسی اوضاع پرداخته، با ایجاد تشکیلات‌، سازمان‌ها و احزاب‌، زمینه را برای یکپارچگی بیشتر جهان اسلام علیه کفر جهانی مهیاتر کنند.
۶- امر به معروف‌ و نهی از منکر
امر به معروف‌ و نهی از منکر، تنها تذکر لسانی نیست‌، بلکه بالاتر از اینها شامل مرحله عمل نیز هست. مومنان با امر به معروف‌ و نهی از منکر زمینه را جهت‌ برپایی حکومت‌ حق و ظهور منجی بشریت‌ آماده می‌کنند زیرا تا دل‌ها و اذهان جهانیان آماده نشود، ظهور حضرت‌ و موفقیت‌ او دشوار خواهد بود. با توجه به اینکه حضرت‌(عج) ذخیره الهی و آخرین امید بشر برای نابودی باطل، ظلم و ستم است‌ تا شرایط مهیا نشود، ظهورش ‌میسر نیست‌.
جوانان در عصر انتظار
جوانان به دلیل توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، برای انجام وظایف‌ در عصر انتظار موفق‌ترند.
اینک‌ این زمینه‌ها را به اختصار مرور می‌کنیم:
۱- جوانان و تهذیب‌
تهذیب‌ نفس‌ در جوانی و نوجوانی آسان‌تر از دوران پیری است‌ زیرا خصلت‌های انسان بعد از ۴۰ سالگی قوت‌ می‌گیرد و به حدی قوی می‌شود که مانند درخت‌ تنومند می‌شود و همان‌طور که نمی‌توان درخت‌ تنومند را از جا کند، خصلت‌های ناپسند را نیز نمی‌توان به راحتی از صفحه روح پاک‌ کرد. از طرف‌ دیگر «حس‌ مذهبی» نوجوان نیز وی را در این راه یاری می‌رساند و او با پرداختن به امور دینی و معنوی، قادر است‌ خود را برای این امر آماده‌تر کند.
۲- جوانان و کسب‌ دانش‌ دینی
برای آموختن علم به اعصابی آرام و ذهنی فعال و فراگیر نیاز است‌. هر چند برای آموختن هیچگاه دیر نیست‌ ولی ناگفته پیداست‌ که جوان و نوجوان با داشتن ذهنی فعال و آماده، بهتر و راحت‌تر می‌تواند مطلب‌ را فراگیرد لذا جوانان برای آگاهی نسبت‌ به معارف‌ دینی مستعدتر و موفق‌تر هستند.
۳- جوانان‌ و آگاهی ‌از مسائل سیاسی
آگاهی سیاسی به ۲ طریق حاصل می‌شود: از طریق مطبوعات‌ و کتاب‌ها یا از طریق حضور در محافل و جریانات‌ سیاسی. در هر دو صورت‌ احتمال موفقیت‌ جوانان بیشتر است‌ زیرا مطالعه به تمرکز حواس‌ و اعصابی آرام نیازمند است‌ و حضور در محافل و جریانات‌ سیاسی به «خصلت‌ گروه‌گرایی» محتاج است‌ که هر دو در جوانان و نوجوانان وجود دارد.
۴- جوانان و امر به معروف‌
همچنان که گفتیم، مسلمان در قبال جامعه وظایفی بر دوش‌ دارد که امر به معروف‌ و نهی از منکر عملی یکی از آنهاست‌. یکی از بایسته‌ترین اقداماتی که مومنین باید برعهده گیرند، ایجاد موسسات ‌فرهنگی در این راستاست‌ زیرا اقدامات‌ انفرادی امروزه کمترین اثر را دارد.
این اقدام به روحیه اجتماعی و گروه‌گرایی نیاز دارد که جوانان و نوجوانان از آن برخوردارند. از طرف‌ دیگر، از آنجایی که بعضا موسسات‌ فرهنگی به مرور زمان دچار روزمرگی شده و از پویایی بازمی‌مانند، ویژگی تنوع‌طلبی و نوجویی در جوانان و نوجوانان چیزی است‌ که می‌تواند مانع از روزمرگی و رخوت‌ شود. بنابر این خصلت‌ها و توانایی‌های جوانان و نوجوانان برای مهیا کردن جامعه مهدوی بیش‌ از دیگران است‌ و امام زمان(عج) نیز از آنان که توان بیشتری دارند، انتظار افزون‌تری دارد. به امید طلوع خورشید پنهان آل‌محمد(عج).
پی‌‌نوشت‌:
۱- غیبت‌ نعمانی، ص‌ ۱۰۶
۲- اصول کافی، ج اول، کتاب‌ فضل العلم
۳- بحار الانوار، ج ۵۲، ص‌ ۳۶۶

نویسنده : حجت‌الاسلام مهدی قربان‌زاده

منبع : وطن امروز
 


......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: سه شنبه 20 / 6 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com