▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

دستاورد‌های زنان مسلمان در آمریكا



خانم خلیفه كه از 15 سال پیش روسری سر می‌كند ابتدا با مشكلات زیادی روبرو بود. او می‌گوید دیگران جوری به من نگاه می‌كردند كه من با آن‌ها تفاوت دارم و یك مسلمان، یك غیر آمریكایی و یك ابله هستم. اما او به تدریج و به آرامی به حضور و فعالیت خود ادامه داد. وقتی روزنامه محلی از انتشار اگهی او برای اعلام ساعات برنامه‌‌های مسجد سر باز زد او در یك اقدام موفق با كمك كلیسای محل روزنامه را تحریم كرد.






دیپلماسی ایرانی: روزنامه نیویورك تایمز در روز‌های آخر سال میلادی در مقاله ای دستاورد‌های زنان مسلمان آمریكا در سال‌های اخیر را بررسی كرده است.
در این مقاله ضمن بررسی فعالیت‌ها و دیدگاه‌‌های چند زن مسلمان كه در آمریكا به فعالیت‌‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند شمایی كلی از وضعیت زنان مسلمان ارایه شده است.
خانم سمیه خلیفه كه در مصر متولد و در تگزاس بزرگ شده موسس و مدیر موسسه ندای اسلام آتلانتا است كه خود را بعنوان پلی بین اسلام و دیگر ادیان معرفی می‌‌كند. او علاوه بر فعالیت‌های موسسه با دانشجویان‌، سربازان، مدیران و حتی افسران اف بی ای گروه‌‌های مشورتی برگزار می‌كند، تا كلیشه‌‌ها و عقاید قالبی علیه مسلمانان را اصلاح نماید.



خانم خلیفه كه از 15 سال پیش روسری سر می‌كند ابتدا با مشكلات زیادی روبرو بود. او می‌گوید دیگران جوری به من نگاه می‌كردند كه من با آن‌ها تفاوت دارم و یك مسلمان، یك غیر آمریكایی و یك ابله هستم. اما او به تدریج و به آرامی به حضور و فعالیت خود ادامه داد. وقتی روزنامه محلی از انتشار اگهی او برای اعلام ساعات برنامه‌‌های مسجد سر باز زد او در یك اقدام موفق با كمك كلیسای محل روزنامه را تحریم كرد.



چنین زنانی اكنون در بسیاری از شهر‌های آمریكا پیدا می‌شوند زنانی كه سلطه مردان در جوامع خود را بر نمی تابند و همچنین از دیدگاه غیر مسلمانان نسبت به اسلام به تنگ آمده اند. این زنان به موفقیت و حضوری در آمریكا دست یافته اند كه كه در هیچ جای دیگر نظیری ندارد.
خانم شیرین زمان، مدیر اجرایی موسسه سیاست‌‌های اجتماعی و تفاهم است‌، موسسه ای غیر انتفاعی و پژوهشی كه بعد از 11 سپتامبر توسط مسلمانان آمریكا تاسیس شد. او معتقد است زنان مسلمان در آمریكا آزادی‌ای را تجربه كرده اند كه حاصل مهاجرت و تولد در آمریكا است. ان‌ها از نوعی توانمندی غیر رسمی و آرام بهره‌مندند. در حالی كه مدیریت و رهبری برای زنان مسلمان در كشور‌های خود از نظر اجتماعی و سیاسی بسیار سخت است. در واقع مسلمان بودن در آمریكا نوعی توانمندی است.
آنطور كه ناجیه بازی یك پرستار متولد آمریكا و موسس چندین خیریه در میشیگان می‌گوید "با آنكه من عرب و یك اسلامگرا و خیلی هم آمریكایی هستم ولی دیگر هیچكدام از آن‌ها نیستم بلكه یك فرد جدید هستم."



البته داشتن این هویت همیشه آسان نبوده و بسیاری از زنان مسلمان با اذیت وآزار هم روبرو بوده اند. اما در شكستن عقاید قالبی، زنان مسلمان امتیاز ویژه‌ای دارند آن‌ها نسبت به همتایان خود در اروپای غربی از تحصیلات بهتری برخوردارند و حتی از متوسط آمریكایی‌‌ها هم بیشتر تحصیل كرده اند.
زنان مسلمان در آمریكا بر خلاف خواهرانشان در كشور‌هایی مثل مصر و عربستان سعودی به اندازه مردان در مراسم مذهبی شركت می‌كنند.
بر طبق یافته‌‌های موسسه گالوپ، زنان مسلمان آمریكایی بیشتر از زنان ادیان دیگر از نظر كسب در آمد‌، اغلب كار آفرینی، به مردان خود نزدیك هستند.



خانم ابراهیم موسی استاد دانشگاه دوك معتقد است مسلمانانی كه به آمریكای شمالی می‌آیند اغلب در جستجوی اسلام برابری طلب هستند و این موضوع در مقایسه با اروپای غربی باعث حضور پر رنگتر آن‌ها در جامعه می‌شود.
اما شاید قابل ذكر ترین شخصیت در بین زنان آمریكایی مسلمان خانم انگرید ماتسون باشد. او با ژاكت قرمز و روسری رنگارنگ در بین علمای میان سال سیاهپوش كه در رابطه با احداث مركز اسلامی نزدیك به برج‌های دو قلو نیویورك در واشنگتن گرد آمده بودند قابل توجه بود.
او كه 47 سال دارد اولین زنی است كه به ریاست كانون مسلمانان شمال آمریكا (ایسنا) كه یكی از بزگترین مراكز اسلامی در قاره آمریكاست منصوب شد او ابتدا در سال 2001 قائم مقام كانون و در سال 2006 به ریاست ان رسید.



او معتقد است انچه در 11 سپتامبر و بعد از آن اتفاق افتاد باعث شد مسلمانان آمریكایی در جامعه مدنی فعال شوند و در این مورد زنان مسلمان زمینه‌‌های فعالیت‌های گسترده‌ای یافتند.
طیبه تیلور موسس مجله عزیزه، مجله ای كه در آتلانتا برای زنان مسلمان منتشر میشود، این مجله موضوعاتی مثل گروه وكلای زن مسلمان یا مهمانداران محجبه هواپیما را پوشش می‌دهد و موضوعاتی مثل ایدز و خشونت خانگی را نیز مطرح می‌كند. این مجله با 45000 تیراژ اگر چه با مشكلاتی روبرو بوده اما امسال دهمین سال انتشار خود را جشن گرفت. خانم تیلور معتقد است تنها حوزه ای كه زنان مسلمان در آن با محدودیت روبرو هستند رهبری مذهبی یا امام است كه آن هم تغییر می‌كند و در آینده حتما ما امام‌‌های زن خواهیم داشت.



زنان مسلمان در آمریكا نشان دهنده از نظر فرهنگی و قومی متنوع هستند: سفید پوستان مسلمان شده مثل خانم ماتسون، زنانی از خاورمیانه مثل خانم خلیفه یا طیبه زن سیاه پوست مسلمان شده از كارایب كه مجله عزیزه را برای نشان دادن دستاورد‌های زنان منتشر می‌كند.
مسلمان در آتلانتا به 80000 نفر می‌رسد و ریشه ان به گروه كوچكی از جوانان سیاه پوست از گروه "ملت اسلام" بر می گردد. موج‌های مهاجرت از جنوب آسیا و خاورمیانه و اخیرا بوسنی و هرزگوین رقم مسلمانان را بطور قابل توجهی افزایش داد تا جایی كه در حال حاضر 40 مسجد در این منطقه وجود دارد.



اما بیشتر فعالیت‌‌های زنان خارج از مسجد است و خانم خلیفه معتقد است اگرچه اسلام عدالت جنستی را به ما می‌آموزد اما مدیریت در مساجد ما نشان دهنده جمعیت زنان نیست و در مدیریت مساجد هیچ زنی وجود ندارد.



خانم دالیا مجاهد مدیر اجرایی مركز گالوپ برای مطالعات اسلامی و مشاور سابق اوباما در امور دینی معتقد است این وضعیت در حال تغییر است و انتخاب خانم ماتسون به مدیریت كانون اسلامی سد‌‌هایی را شكست و این كار انتخاب زنان را نه تن‌ها برای مدیریت مذهبی بلكه برای مدیریت‌‌های دیگر نیز هموار كرد.






آینده نیوز
 



......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: 21 / 10 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com