▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

دانستنیها و مطالب خواندنی (25)

دنیای حیوانات

روباه پرنده
روباه پرنده نوعی خفاش است. سر این خفاش شباهت زیادی به سر روباه دارد، به همین سبب به این نام خوانده می‌شود. اکثر خفاش‌ها کوچک و شبیه موش هستند، ولی روباه پرنده اندازه سگی کوچک است. فاصله بین دو بال این جانور به 2 متر می‌رسد. رفتار و ویژگی‌های این خفاش‌ها بسیار شبیه به خفاش‌های معمولی است، با این تفاوت که آنها علاقه زیادی به میوه دارند و آفت باغ‌های میوه هستند. گونه‌های مختلفی از روباه‌های پرنده را می‌توان در مالزی، هند و سایر مناطق آسیا، جزایر اقیانوس هند و آرام یافت.

قوها
در صورت مرگ یک قو، جفت او آنقدر در کنار جسدش گریه می کند و باقی می ماند، تا جان خود را از دست بدهد. در صورت جان باختن یک قو توسط شکارچی، جفت حیوان جان باخته آنقدر برای شکارچی مزاحمت ایجاد می کند و راه او را مسدود می کند، تا وی مجبور به شلیک به سمت آن شود.
تجربه نشان داده است که در صورت موفق به فرار شدن شکارچی، قویی که جفت خود را در شکار از دست داده، بالای سر جنازه آن باز می گردد و با گریستن فراوان دور از دسترس، تا جایی که جان خود را از دست بدهد می گرید.
بيشتر معروف است كه در اغلب اوقات جفت قوها تا آخر عمر به هم وفاداتر باقي مي مانند و گفته مي شود كه اگر يكي از آنها بميرد، ديگری هیچگاه جفت گيري نخواهد کرد!!

آلپاكا
"آلپاکا" گونه اهلي شده، شترهاي جنوب آمريکا است که از گونه وحشي آلپاکاها گرفته شده است. ظاهر اين حيوان مانند گوسفند است، البته با رنگهايي متنوع و گردني بلندتر، در حاليکه گوسفندها تنها در رنگ سفيد پرورش داده مي شوند. آلپاکاها به صورت گله اي نگهداري مي شوند و در طول سال در ارتفاعات کوههاي آند، پروي جنوبي، بوليوياي شمالي و شيلي شمالي که 3500 الي 5000 متر بالاتر از سطح دريا هستند مي چرند. آلپاکا بسيار کوچکتر از لاما است و برخلاف آنها براي باربري مناسب نيستند، اما الياف فيبري در آنها با ارزش است که البته اين الياف پشمي نيستند.
بافتهايي را که ميتوان با استفاده از الياف اين حيوان بافت عبارتند از: پتو، ژاکت، کلاه، دستکش، روسري، انواع متنوعي از منسوجات و باراني در امريکاي جنوبي و ژاکت، جوراب و کت در ديگر قسمتهاي جهان.

ميمون شبگرد هندي
ميمون شبگرد هندي گونه مخصوصي از اين خانواده است. تکامل ژنتيکي اين ميمون سالها مورد بحث قرار داشت، تا آنکه آن را نزديک به گروه
simians طبقه بندي نمودند. ميمون شبگرد هندي چشماني درشت و پاهايي کشيده دارد. پاهايشان در امتداد استخوان قوزک پايشان است، که البته نامشان نيز بر همين اساس برگزيده شده است. اصولا حشره خوار هستند و حشرات را با پريدن بر روي آنها شکار مي کنند، اما از پرندگان و مارها نيز تغذيه مي کنند.
اين ميمونها در حين پريدن از درختي به درختي ديگر قادرند تا پرندگان را حتي در حال پرواز نيز شکار کنند. بارداري در اين حيوانات 6 ماه به طول مي انجامد و پس از آن تنها يک نوزاد به دنيا مي آورند. ميمون شبگرد هندي ذاتاً شبگرد است، اما مانند ديگر حيوانات شبگرد ممکن است برخي از اين ميمونها در روز نيز فعاليتهايي زیاد یا کم داشته باشند. با اين وجود بر خلاف ديگر حيوانات شبگرد فاقد روشنايي چشم در شب هستند. بعلاوه داراي ويژگيهاي استثنايي حيوانات شبگرد نيز هستند.

سوسمار گردن چين دار
نام سوسمار گردن چين دار يا اژدهاي چين دار به دليل وجود لايه اي از پوست ناهموار که معمولاً به سمت سر و گردن اين سوسمار تا شده انتخاب شده است. گردن اين حيوان توسط ستون فقرات بلند و غضروفي حمايت مي شود. اين سوسمار در هنگام ترس دهانش را کاملاً باز ميکند، به نحوي که دهان صورتي و زردش کاملاً نمایان مي شود، سپس پوست اطراف گردنش با باز مي کند به صورتيکه رنگ نارنجي کمرنگ آن مشخص شود. البته اين امر به تنظيم دماي بدن وي نيز کمک مي کند.
طول حيوان بالغ به 1 متر مي رسد و روي زمين چهار دست و پا راه مي رود. در هنگام خطر بر روي 4 پا مي دوند و نهايتاً بر روي پاهاي عقبي سرعت مي گيرند. جنس نر اين حيوان در دوران بلوغ و جواني به طور قابل ملاحظه اي از جنس ماده آن بزرگتر است. پوست دور گردن و صداي هيس هيس اين سوسمار به منظور ترساندن حيوانات شکارچي نيز کاربرد دارد. در هنگام حمله حيوانات شکارچي، سوسمار گردن چين دار با دو پاي خود از نزديکترين درخت بالا رفته و در بالاترين نقطه خود را مستتر مي سازد.

دلقك ماهي
آبزیان آب شور از لحاظ گوناگونی شکل و رنگ بسیار شگفت آورند و این شگفتی در مورد ماهیان صخره های مرجانی به اوج خود می رسد. یکی از ماهیان دوست داشتنی آکوآریوم دریایی، دلقک ماهی است که به لطف کارتون "در جستجوی نمو" شرکت دیزنی، برای همگان شناخته شده است.
گونه های زیادی از دلقک ماهیان امروزه شناسایی شده اند . اما گونه ای که ما در موردش صحبت می کنیم یا دلقک ماهی معمولی، در راسته سوف ماهی شکلان یا
Perciformes و خانواده شقایق ماهیان یا Pomacentridae (پوماسنتریده) و جنس و گونه Amphiprion ocellaris جای دارد.
البته گونه دیگری هم وجود دارد که بسیار شبیه به این ماهی است، ولی دلقک ماهی نارنجی نام دارد و اسم علمی اش
Amphiprion percula می باشد. نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا Clownfish (کلون فیش) یا شقایق ماهی است. علت نامگذاری دلقک ماهی به دلیل رنگ آمیزی بدن این ماهی و علت نام گذاری شقایق ماهی به علت همزیستی این ماهی با شقایق دریایی است. جالب است که این ماهی نسبت به تنتاکولهای سمی شقایق دریایی مقاوم است. برخی دانشمندان بر این عقیده اند که موکوس ویژه ای که روی بدن این ماهی وجود دارد باعث این مقاومت می شود.

لاک پشت‌ها
لاک پشتهای آبی بیش از 200 میلیون سال قدمت دارند. آنها قبل از پستانداران، پرندگان، کروکودیلها، مار و حتی مارمولکهای امروزی می‌زیستند. لاک پشتهای آبیِ نخستین، دندان داشتند و سرشان را هم نمی توانستند جمع کنند و به داخل لاک ببرند. یک مورد ثبت شده و مستند از طول عمر مربوط به لاک پشت هندی عظیم الجثه‌ای است که حدود 200 سال عمر نموده است. لاک پشتها همه جا بجز قطب جنوب زندگی میکنند. اگر چه لاک پشتها سرما را بخوبی تحمل نمی کنند، اما نوعی لاک پشت از جنس
Emydoidea به نام Blandig’s Turtle در زیر یخها هم شنا میکرده است. تنوع گونه‌ای لاک پشتها در آمریکای شمالی بسیار بیشتر از اروپا است. لاک این حیوان را Carapace و محافظ شکم در زیر بدن که شبیه لاک است را Plastron می گویند. لاک از بیش از 60 استخوان مختلف که همگی به هم وصل شده‌اند، ساخته شده است. پوششی از صفحات مجزا به نام (scutes) لاک را پوشانده و این پوشش که از پوست مشتق شده قدرت و محافظت بیشتری به لاک می‌بخشد. لاک حیوانات خاکزی بلندتر است تا از خطر حیوانات شکارچی و آرواره‌های قوی آنها در امان باشد، در صورتیکه در نوع آبزی آن صاف و پهن‌تر است. اغلب لاک پشتها در اندامهای خود دارای پنج انگشت هستند، البته موارد استثنایی هم از 4 یا حتی 3 انگشتی وجود دارد. لاک پشتها قدرت بینایی خوبی دارند و حس بویایی آنها هم بسیار قوی است. حس شنوایی و لامسه آنها هم خوب است و حتی لاک هم پایانه‌های عصبی دارد. برخی از لاک پشتهای آبی از طریق پوست گردنشان یا ناحیه کلوآک، اکسیژن را جذب میکنند و قادرند مدت زمانی قابل توجه زیر آب غوطه‌ور بمانند و به خواب زمستانی فرو بروند.

 

 



......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: 12 / 10 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com