▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج


5 ــ  « أحاديث أشراط الساعة الصغرى ».

صالح محمد دخيل اللّه ( معاصر ).

چاپ 1411 دانشگاه اسلامى مدينه در 637 صفحه وزيرى كه بعنوان تز دكتراى مؤلف زير نظر استاد ربيع بن هادى بن عمير مدخلى تنظيم نموده.

] دليل مؤلفات الحديث الشريف 1/483 [

6 ــ  « أحاديث القاضيه بخروج المهدى ».

محمد بن اسماعيل اميريمانى.

] الاذاعة ابن صديق قنوجى بخارى ص 114 [

7 ــ  « أحاديث المهدى من مسند أحمد بن حنبل( 241 ) ».

استخراج و تنظيم سيد محمد جواد حسينى جلالى( معاصر ).

شامل مقدمه طولانى و 136 حديث از « مسند أحمد حنبل » به ترتيب موضوعى. و چاپ پنجم آن بسال 1409هـ وسيله مؤسسه نشر اسلامى قم ( جامعه مدرسين ) در 78 صفحه وزيرى به ضميمه كتاب « البيان » گنجى شافعى در 170 صفحه انجام شده.

8 ــ  « الأحاديث الواردة بشان الدّجال فى مسند أحمد والصحيحين و السنن الأربع جمعاً و تخريجاً و دراسة لما لم يبيّن فى الصحيح ».

أحمد بن عيسى بن هادى عسر.

اين كتاب رساله فوق ليسانس مؤلف باشد كه بسال 1401 زير نظر استادش سيد محمد حكيم در دانشكده الدراسات العلياء دانشگاه مدينه منوّره در 317 ورقه تنظيم گرديده.

] دليل مؤلفات الحديث الشريف 1/484 [

توضيحاً كتاب بعنوان دجّال تأليف شده ولى چون موضوع آن مربوط به عصر ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) و كشته شدنش بدست عمال آن حضرت است در اينجا بذكر آن پرداختيم.

9 ــ  « الأحاديث الواردة فى المهدى ، فى الميزان الجرح و التعديل ».

عبدالعليم بن عبدالعظيم هندى ( معاصر ).

بنوشته شيخ عبدالمحسن عباد ، اين كتاب بعنوان تز دكترا در سال 1398 زير نظر استادش ، دكتر محمد ابوشهبه ، درباره حضرت مهدى تأليف ، و نسخه خطى آن در بيش از 600 صفحه در كتابخانه دانشكده شريعت در دانشگاه ملك عبدالعزيز مكّه موجود ميباشد.

نيز گويد: اين كتاب بهترين و گسترده ترين كتاب مرجع پيرامون احاديث حضرت مهدى(عليه السلام) است ، كه مؤلف بيش از چهار سال در تنظيم آن عمر سپرى كرده و أحاديث مربوطه را بررسى و صحت و اعتبار و تواتر آنها را اثبات نموده.

] مجلة جامعة الاسلامية سال 12 شماره 45 ص323 و مقاله او عيناً مندرج در « الامام المهدى عند أهل السنّة » ج2 ص465 ميباشد. [

10 ــ  « أحاديث و كلمات حول الامام المنتظر ».

سيد عبداللّه ( معاصر ).

چاپ 1409 هـ انتشارات الهداية الاسلامية دبى در 168 صفحه رقعى.

] كتابنامه حضرت مهدى ، شماره93 [

11 ــ  « الاحتجاج بالأثر على من أنكر المهدى المنتظر ».

شيخ حمود بن عبداللّه حمود تويجرى ( معاصر ).

چاپ اول 1403 در عربستان سعودى و چاپ دوم در 424 صفحه وزيرى وسيله كتابخانه دارالعليان الحديثه ، بريد رياض.

اين كتاب در ردّ بر « لا مهدى منتظر بعد الرسول سيد البشر » تأليف رئيس دادگاه قطر ، شيخ عبداللّه بن زيد بن محمود كه در انكار مهدويت خلاصه ، و چاپ شده مى باشد.

12 ــ  « أحوال صاحب الزمان » ( فارسى ).

 محمد بن مؤيد جوينى مشهور به سعدالدين حموى( 650 ) ــ پدر مؤلف « فرائد السمطين فى . . . » ــ

وى خراسانى و نخست مقيم قاسيون دمشق بود و از آن پس به خراسان بازگشت و در خراسان بدرود حيات گفت.

اين كتاب بيانگر 60 حديث پيرامون سيره ، غيبت و ظهور حضرت بقية اللّه( عج ) ميباشد ، و در « مرآة الاسرار » جامى بعنوان « رسالة فى المهدى المنتظر » ذكر شده.

] الانسان الكامل عزيزالدين نسفى ، شاگرد مؤلف ، چاپ تهران 320ــ321; كتابنامه حضرت مهدى شماره66 [

13 ــ  « أحوال مهدى آخر الزمان » ( فارسى ).

على بن حسام الدين معروف به متقى هندى( 975 ).

شامل 60 حديث پيرامون ظهور و علائم ظهور همراه با ترجمه فارسى. نسخه خطى آن در چهار فصل تنظيم و در نعت و نسب و كرامات و نشانه هاى ظهور و اوضاع جهان در عصر ظهور خلاصه شده. دو نسخه خطى آن در كتابخانه آيت اللّه مرعشى در قم ضمن مجموعه هاى شماره 524 و 9215 موجود است و نسخه اى هم در كتابخانه گنج بخش پاكستان ضمن مجموعه 812.

14 ــ  « أخبار الدولة فى ظهور المهدى ».

أحمد بن ابراهيم بن جزار قيروانى( 400 ).

وى طبيب آفريقائى بود كه دهها اثر تأليفى بجاى گذارده و بسال 400 در اندلس كشته شد.

] هدية العارفين 1/70 [

15 ــ  « أخبار المهدى » يا « أخبار المهدى المنتظر ».

عباد بن يعقوب رواجنى أسدى.

از شيوخ بخارى و ديگر محدثين همرديف او ( أمثال ترمذى ، ابن ماجه ، ابوحاتم ، بزار ابن خزيمه ) بوده و ارباب رجال و حديث شناسان همه وثاقت و صداقت او را مورد تأكيد قرار داده اند ، اما بخاطر شدت محبّتش به خاندان رسالت همواره هدف هجوم دشمنان اهل بيت قرار مى گرفت.

ذهبى پس از نقل وثاقت او از حاكم نيشابورى و أبوحاتم ، نقل از ابن خزيمه نموده كه گفت از رواجنى شنيدم كه مى گفت:

هركس همه روزه در نماز خود از دشمنان آل محمد(صلى الله عليه وآله) بيزارى نجويد با آنها محشور خواهد شد.

] ميزان الاعتدال 2/379; سير أعلام النبلاء 11/537 [

سمعانى پس از تصريح باينكه رواجنى از مشايخ بخارى بوده از او انتقاد مى كند كه چرا از رسول اكرم روايت نموده كه فرمود: « إذا رأيتم معاوية على منبرى فاقتلوه » يعنى وقتى معاويه را بر فراز منبر من ديديد او را بكشيد.

و چرا از ابوبكر روايت نموده كه به خالد بن وليد دستور داده بود اميرمؤمنان را بكشد سپس پشيمان شد و گفت: « لا تفعل ما أمرتك » يعنى آنچه را به تو دستور دادم انجام نده. ( انساب سمعانى 6/170 )

بدين ترتيب با سنّى بودن رواجنى ــ همچنانكه بسيارى از بزرگان رجاليون ، امثال شيخ طوسى ( فهرست ص149 ) سروى ( معالم العلماء ص88 ) ابن داود ( رجال ص292 ) بدان تصريح كرده اند ــ وى نخستين عالم اهل تسنن بوده كه درباره حضرت مهدى كتاب نوشته است.

جالب توجه آنكه رواجنى در سنه 250 هجرى در گذشته و قبل از ولادت حضرت مهدى(عليه السلام)ــ در سنه 255 هـ ــ كتاب « أخبار المهدى » را تنظيم و تأليف نموده.

جالب تر آنكه بنوشته ذهبى ( ميزان الاعتدال 2/379 ) رواجنى شمشيرى بالاى سرش آويخته بود و چون از او سئوال شد: اين شمشير براى چيست؟

در پاسخ گفت: آنرا آماده كرده ام كه با آن همراه حضرت مهدى ( با دشمنان ) مقاتله و كشتار نمايم.

توضيحاً شيخ طوسى از كتاب او « أخبار المهدى » تعبير نموده ولى زركلى ( الأعلام 3/258 ) « أخبار المهدى المنتظر » نوشته است.

16 ــ  « أخبار المهدى ».

بدرالدين ، حسن بن محمد صالح نابلسى حنبلى( 722 ).

ابن حجر در « الدرر و الكامنه » ( 2/121 ) نويسد نسخه اينكتاب را بخط مؤلف مشاهده نموده و مؤلف در تأليف آن تلاش فراوان ارائه داده.

] هدية العارفين 1/773; أعلام زركلى 5/17; مجله تراثنا شماره1 سال اول مقاله علامه سيد عبد العزيز طباطبائى [

17 ــ  « أخبار المهديه ».

أبوبكر صنهاجى پاريسى( 1928 ).

چاپ استان در 528 صفحه.

] در جستجوى قائم ص26 [

18 ــ  « الاذاعة لما كان و ما يكون بين يدى الساعة ».

سيد محمد صديق حسن قنوجى بخارى( 1307 ).

چاپ مؤسسه سعوديه مصر 1379 ، و عينًا مندرج در « الامام المهدى عند أهل السنّة » ص 67 ــ 108.

19 ــ  « الأربعون حديثاً فى المهدى ».

حافظ ابونعيم اصفهانى( 430 ).

مندرج در « عرف الوردى فى أخبار المهدى » سيوطى و در « كشف الغمة » اربلى ج3 و « بحار الأنوار » علامه مجلسى 51/78ــ85.

20 ــ  « الأربعون حديثاً فى المهدى ».

حافظ ابوالعلاء همدانى ، محمد بن عطار( 569 ).

] ذخاير العقبى طبرانى ص136 [

21 ــ  « الأربعون حديثاً فى المهدى ».

سراج الدين محدث بغدادى از اعلام قرن ششم هـ.

] اهل البيت فى المكتبة العربية علامه طباطبائى شماره 46 ص 32 بنقل از « جامع الاسرار عاملى از اعلام قرن 8 » [

22 ــ  « إرتقاء الغرف ».

شمس الدين محمد بن عبدالرحمن سخاوى( 902 ).

] المقاصد الحسنه مؤلف ص 509 ، ذيل « المهدى » بشماره حديث 7 و 12; كشف الخفاء عجلونى 2/288; مقاله شيخ عبدالمحسن عباد در ردّ قاضى قطر ، مندرج در « الامام المهدى عند أهل السنّة » 2/463 به نقل از دو كتاب فوق [

23 ــ  « ارشاد ذوى الافهام لنزول عيسى ».

مرعى بن يوسف كرمى مقدسى( 1033 ).

نسخه خطى آن در پتنه هند موجود ميباشد.

] كتابنامه حضرت مهدى آقاى مهدى پور ص 77ـ78 [

24 ــ  « الاشاعة لأشراط الساعة ».

تأليف محمد بن عبدالرسول حسينى برزنجى ( 1103 ).

چاپ 1370 قاهره ، مندرج در « الامام المهدى عند أهل السنّة ».

25 ــ  « اشراط الساعة ».

أبومحمد ، عبدالغنى بن عبدالواحد مقدّسى جماعيلى حنفى( 600 ).

متولد جماعيل از توابع نابلس.

] النجوم الزاهرة 6/185 [

26 ــ  « اشراط الساعة ».

شيخ أحمد بن فقيه شافعى.

] ايضاح المكنون 1/86 [

27 ــ  « اشراط الساعة ».

شيخ يوسف بن عبدالله بن يوسف وابل.

چاپ سوم 1414 هـ ، از انتشارات ابن جوزى دمّام عربستان در 484 صفحه وزيرى.

28 ــ  « اشراط الساعة الصغرى و الكبرى ».

شيخ امين حاج محمد احمد معاصر و استاد دانشگاه ام القرى در مكه معظمه.

چاپ اول 1412 دار المطبوعات الحديثه جده عربستان در 148 صفحه وزيرى.

29 ــ  « اشراط الساعة و أسرارها ».

شيخ محمد سلامة جبر از علماى اهل سنّت و مقيم كويت است.

چاپ اول بسال 1401 از طرف شركت الشعاع كويت و براى دومين بار بسال 1413 دارالسلام ، بيروت ، در 143 صفحه وزيرى.

اين كتاب پيرامون علائم ظهور ، خروج دجّال ، نزول حضرت عيسى ، خروج يأجوج و مأجوج ، طلوع شمس از مغرب و ديگر نشانه هاى ظهور حضرت مهدى خلاصه شده.

30 ــ  « اشراط الساعة و خروج المهدى ».

على بن محمد ميلى جمالى تونسى مالكى( 1248 ).

نسخه خطى آن در دارالكتب المصريه موجود است و مؤلف هم مقيم مصر بوده.

] هدية العارفين ص 773; أعلام زركلى 5/17 [

31 ــ  « الاعلان بما اخبر به النبىّ من احوال هذا الزمان ».

محمد ترمترمى بن محمد بن صديق غمارى

چاپ 1350 مطبعه مهديه تالوان تركيه 33 صفحه

]دليل 1/485 كتابنامه حضرت مهدى(عليه السلام) ص 89 شماره 168[

32 ــ  « إقامة البرهان على نزول عيسى فى آخر الزمان ».

أبوالفضل ، عبدالله بن محمد بن صديق حسينى ادريسى غمارى ( 1380 ).

چاپ عالم الكتب بيروت.

33 ــ  « إقامة البرهان على نزول عيسى فى آخر الزمان » ( اردو ).

ترجمه كتاب غمارى فوق ، كه مؤلف خود در صفحه اول مقدمه كتاب « المهدى المنتظر » بدان تصريح نموده ، اما بدون ذكر نام مترجم.

34 ــ  « إقامة البرهان فى الرد على من أنكر خروج المهدى و الدجال و نزول المسيح فى آخر الزمان ».

حمود بن عبداللّه تويجرى( معاصر ). چ 1405 مكتبة المعارف رياض ،.

35 ــ  « امارات الساعة ».

شاه رفيع الدين ، فرزند شاه ولى اللّه دهلوى.

اين مقاله ضمن مجله « المنصور » شماره 19 ص 41 ببعد بسال1412 در لاهور انتشار يافته.

] كتابنامه حضرت مهدى ص 95 [

.................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: 18 / 9 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com