▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

ظرفیت های ژئوپلیتیک روایات مربوط به آخرالزمان





مقدمه

در این بخش با بیان روایات آخرالزمانی پیرامون تحولات منطقه شام و لبنان، به بعد ژئوپلیتیک در این روایات خواهیم پرداخت. در واقع این روایات بعنوان سند استراتژیک و عملیاتی شیعه که قابل استناد و مطمئن می‌باشند، می‌تواند راهبردهای حرکت آخرالزمانی ما را نسبت به منطقه و معادلات منطقه‌ای و جهانی، مشخص نماید.
در این بررسی سه عنصر جغرافیا، قدرت و سیاست را که مؤلفه‌های تشکیل دهنده ژئوپلیتیک هستند را مورد تحلیل قرار می دهیم.
ضرورت نگاه استراتژیک به منابع دینی، موضوعی می‌باشد که باید در محافل علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. در واقع اگر این روایات را بعنوان منابع اطلاعاتی و خبری شیعه از آینده بدانیم، نباید نسبت به آنها منفعل بوده، بلکه لازم است با انتظاری پویا و دینامیک، در جهت پیاده نمودن زمینه‌های ظهور حضرت ولی عصر (عج) از آنها استفاده نمود و راهبردهای آخرالزمانی را پیاده نمود.


آیات و روایات پیرامون تقابل آخرالزمانی حق و باطل از بعد ژئوپلیتیک

1ـ شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام



پیامبر اسلام می‌فرمایند: (... فتنه چهارم، که فتنه‌ای است کر و کور و بسیار سخت، و چون کشتی متلاطم و مضطرب در دریا، هیچ کس از آن فتنه پناهی نمی‌یابد، فتنه از شام به پرواز درمی‌آید و عراق را فرا می‌گیرد و دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته می‌شود. گرفتاریها مردم را از پای درمی‌آورد و چنان می‌شود که کسی توانایی چون و چرا ندارد و از هر سویی که فروکش می‌کند از سوی دیگر شعله‌ور می‌گردد.)1


ابعاد ژئوپلیتیک

جغرافیا: شام، عراق، عربستان
قدرت: از شام به پرواز درمی‌آید و عراق را فرامی‌گیرد. سلطه‌یابی بر منطقه
سیاست: دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته می‌شود. دخالت سیاسی در فتنه، سلطه سیاسی بر کل منطقه با گرفتاریهایی که مردم را از پای درمی‌آورد.
پیامبر در این روایت به سختی این فتنه اشاره می‌کنند. ایشان این فتنه را فتنه چهارم می‌نامند. فتنه‌ای که همه را درگیر می‌نماید. اینکه پیامبر به فتنه چهارم اشاره دارند ، نشان دهنده مرحله ای بودن فتنه های آخرالزمان می باشد.
کانون شکل‌گیری این فتنه شام ذکر شده است که اشاره به خروج سفیانی دارد. در این روایت پیامبر اکرم می‌فرمایند؛ پس از شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام، به منطقه عراق نیز گسترش می‌یابد و نا‌امنی و آشوب عراق را فرا می‌گیرد. اشاره پیامبر پیرامون آغشته شدن دست و پای حجاز به این فتنه گویای همکاری سران حاکم عربستان با جریان سفیانی می‌باشد. روایات بسیاری پیرامون عملکرد سفیانی در شام وجود دارد که به برخی اشاره می‌نماییم.
امام باقر می‌فرمایند: (منتظر بانگ سفیانی باشید که بطور ناگهانی از دمشق شنیده می‌شود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست.2)
امام علی می‌فرمایند: ([سفیانی] روز جمعه خروج می‌کند و بر فراز منبر دمشق قرار می‌گیرد و آن نخستین منبری است که او صعود می‌کند، خطبه می‌خواند و مردم را به جهاد فرمان می‌دهد... .3)
رسول اکرم می‌فرمایند: (هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه: دمشق، حمص، حلب، اردن و قنسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید.4)
در تمام این روایات به شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام و حوالی آن اشاره می‌کند .سفیانی با بدست گرفتن عنصر قدرت بر جغرافیای شام مسلط می‌شود و سیاست‌های خود را اعمال می‌کند.حوادث اخیر در منطقه فلسطین، لبنان، سوریه، عراق،عربستان ویمن، می تواند زمینه ساز شکل گیری فتنه سفیانی یا آغاز جریان سفیانی باشد.


2ـ گسترش فتنه سفیانی در خاورمیانه

سفیانی پس از تسلط بر ژئوپلیتیک شام، تلاش می‌کند تا حوزه سلطه ژئوپلیتیکی خود را به خاورمیانه گسترش دهد.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: ( مردی از درون دمشق خروج می‌کند که او را سفیانی گویند؛ پیروانش از تیره کلب هستند، آنقدر کشتار می‌کند، که حتی شکم زنان را می‌شکافد و کودکان را از دم تیغ می‌گذراند.5)

ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: کشتار می‌کند ـ پیروانش از تیره کلب ـ شکم زنان را می‌شکافد ـ کودکان را از دم تیغ می‌گذراند.
سیاست: خروج می‌کند.
جغرافیا: دمشق
در این روایت اشاره به حمایت بنی کلب از سفیانی شده است. تیره بنی کلب که به عنوان داییان سفیانی در روایات از آنها یاد شده است.6 در حال حاضر به عنوان پیروان فرقه دروزی در سوریه، لبنان ، اردن و فلسطین پراکنده اند. حمایت منطقه ای از سفیانی، در این روایات بیان شده است.
پیامبر اکرم می‌فرمایند: ( سفیانی با 360 سوار شورش می‌کند تا اینکه به دمشق می‌رسد و در ماه رمضان هم بیست هزار نفر از قبیله بنی کلب با او بیعت می‌کنند.7)

بنی کلب قبیله‌ای بودند که در عصر معاویه نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یکی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این قبیله وصلت کرد که حاصل این ازدواج تولد یزید ـ علیه العنه ـ بود. این طایفه قرن‌ها بعد از ازدواج معاویه با مادر یزید، به فرقه «دروزی» گرویدند. هسته اصلی این طایفه در مناطق مرزی بین چهار کشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی می‌باشد. تعداد دروزی‌های لبنان و سوریه بیش از بقیه مناطق است.8
ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: 360 سوار ـ شورش می‌کند ـ بیست هزار نفر ـ قبیله
سیاست: سفیانی ـ به دمشق می‌رسد ـ بیعت می‌کنند
جغرافیا: دمشق ـ قبیله بنی کلب (سوریه، لبنان، اردن، فلسطین).
(یخرج السفیانی فی ستین و ثلاثمئه حتی یاتی دمشق. فلا یاتی علیهم شهر رمضان حتی یبایعه من کلب ثلاثون الفاً. فیبعث جیشاً الی العراق فیقتل بالزوار مئه الف،و ینجرون الی الکوفه فینهبونها.9)
سفیانی با 360 اسب سوار حرکت کرده وارد دمشق می‌شود و ماه رمضان فرا نمی‌رسد جز اینکه سی هزار نفر از قبیله کلب با او بیعت می‌کنند. آنگاه سپاه مجهزی را به عراق ارسال می‌دارد و صد هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر می‌سازد. سپس دامنه جنگ به سوی کوفه کشیده می‌شود و شهر کوفه به دست آنها تاراج می‌شود.

ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: 360 اسب سوار ـ سی هزار نفر از قبیله کلب ـ سپاه مجهز ـ صد هزار نفر طعمه شمشیر می‌سازد ـ تاراج می‌شود.
سیاست: با او بیعت می‌کنند ـ به عراق می‌فرستد ـ وارد دمشق می‌شود ـ دامنه جنگ به سوی کوفه کشیده می‌شود.
جغرافیا: دمشق ـ عراق ـ بغداد ـ کوفه.
در این روایات شکل گیری و مراحل گسترش جریان سفیانی در خاورمیانه بیان گردیده است.همین عملکرد را از نیروهای غربی حامی صهیونیسم، در منطقه خاورمیانه مشاهده می کنیم. خصوصا نسبت به عملکرد دروزیان وطرفداران غرب در لبنان وجنگ 33روزه بر علیه حزب الله لبنان.
(سپاهی را به سوی مدینه می‌فرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) می‌فرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر می‌کشد و شکم 300 زن حامله را می‌شکافد و سپاهی را به سوی کوفه می‌فرستد و همه زن و مرد را گریان می‌سازد و تعداد زیادی را می‌کشد ... سپاهی را عازم مدینه می‌شود چون به وسط سرزمین بیدا می‌رسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن می‌زند و احدی از آنها زنده نمی‌ماند و همگی در کام زمین فرو می‌روند. فقط دو نفر بشیر و نذیر که از لشکر عقب مانده‌اند، زنده می‌مانند که جبرئیل بر آنها بانگ می‌زند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمی‌گرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمی‌گردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد.)10

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاهی به مدینه ـ سپاهی به مغرب ـ هفتاد هزار نفر را در بغداد می‌کشد ـ شکم 300 زن حامله را می‌شکافد ـ سپاهی به کوفه ـ تعداد زیادی می‌کشد ـ سپاهی به مدینه ـ بانگ عظیم جبرئیل ـ احدی زنده باقی نمی‌ماند‌ـ همگی فرو می‌روند ـ خداوند صورت‌های آنها را برمی‌گرداند.
سیاست: زن و مرد را گریان می‌سازد ـ سپاه می‌فرستد ـ از سرنوشت لشکریان آگاهش سازند.
جغرافیا: مدینه ـ مغرب ـ بغداد ـ کوفه ـ بیداء.
امام علی (ع) میفرمایند: ( هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می‌کند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کرده‌اند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو می‌شود که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانی‌هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می‌آید که سرانجام صاحبان پرچم‌های سیاه پیروز می‌شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می‌گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند و به جستجوی او می‌پردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می‌کند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست می‌گیرد).11

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچم‌های سیاه.
سیاست: به سوی کوفه عزیمت می‌کند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند ـ به جستجوی او می‌پردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور می‌کند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد.
جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه.
در این روایات پس از اشاره به شکل‌گیری جریان سفیانی در شام و گسترش آن به منطقه خاورمیانه، به شکل‌گیری مقاومت منطقه‌ای در مقابل او اشاره شده است. سفیانی در حرکت خود در منطقه، تلاش می‌کند بر جغرافیا، قدرت و سیاست منطقه خاورمیانه مسلط گردد. بدون شک اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و منابع آن بر سفیانی پوشیده نخواهد بود.سفیانی بعنوان یکی از دشمنان اصلی اهل بیت و امام مهدی (عج)،تحولات منطقه ای را زیر نظر داشته و هدف اصلی آن مقابله با ظهور و انقلاب امام عصر می باشد، بههمین دلیل تلاش دارد تا بر منطقه خاورمیانه که خواستگاه اولیه انقلاب حضرت می باشد، مسلط گردد وبا ایشان مقابله نماید. همین سیاست را نیروهای آنگلوصهیون در منطقه دنبال می نمایند.

3-شکل گیری مقاومت منطقه ای در مقابل سفیانی

بنابر روایات، پس شکل‌گیری فتنه سفیانی و گسترش آن، جریان مقاومت و مقابله با آن در منطقه شکل می‌گیرد.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می‌کند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کرده‌اند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو می‌شوند، که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانی‌هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می‌آید که سرانجام صاحبان پرچم‌های سیاه پیروز می‌شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می‌گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند و به جستجوی او می‌پردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می‌کند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست می‌گیرد.)12
ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچم‌های سیاه.
سیاست: به سوی کوفه عزیمت می‌کند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند ـ به جستجوی او می‌پردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور می‌کند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد.
جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیاه یعنی بیت المقدس.)13
از خراسان پرچم‌های سیاهی خارج می‌شوند که هیچ چیزی مانع آنها نمی‌شود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار می‌یابند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: هیچ چیز مانع آنها نمی‌شود ـ استقرار می‌یابند.
سیاست: خارج می‌شوند ـ پرچم سیاه.
جغرافیا: خراسان ـ بیت المقدس
امام علی (ع) می فرمایند : ( یخرج رجل قبل المهدی من اهل بیته بالمشرق ... یتوجه الی بیت المقدس.)14
قبل از مهدی، مردی از اهل بیت او (پیامبر) از مشرق قیام می‌کند ... و به سوی بیت المقدس توجه می‌نماید.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: توجه می‌نماید.
سیاست: قیام می‌کند.
جغرافیا: مشرق ـ بیت المقدس.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (فاذا غیرت سنتی یخرج ناصرهم من ارض یقال لها خراسان برایات سود فلا‌یلقاهم احد الا هزموه و غلبوا علی ما ایدیهم حتی تقرب رایاتهم بیت المقدس.)15
آنگاه که سنت من تغییر کند، یاری کننده آنها از سرزمینی که به آن خراسان گفته می‌شود با پرچم‌های سیاه قیام خواهد کرد. هیچ کس با آنها مواجهه نمی‌شود مگر آنکه او را شکست می‌دهند و بر هر چه در دست آنان است غلبه می‌یابند، تا آن که پرچم‌های آنها به بیت‌المقدس نزدیک می‌شود.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: مگر آنکه او را شکست می‌دهند ـ غلبه می‌یابند ـ نزدیک می‌شود ـ یاری کننده آنها
سیاست: سنت من تغییر کند ـ قیام خواهد کرد ـ با پرچم‌های سیاه.
جغرافیا: سرزمینی که به آن خراسان گفته می‌شود ـ به بیت المقدس نزدیک می‌شوند.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی یقاتلون علی ابواب بیت المقدس و ما حولها و علی ابواب الطالقان و ما حولها ظاهرین علی الحق لا یبالون من خذلهم و لا من نصرهم حتی یخرج الله کنزه من الطالقان فیحیی بهم دینه کما امیت من قبل.)16
همواره گروهی از امت من بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و دروازه‌های طالقان و اطراف آن، در پشتیبانی از حق، مبارزه می‌کنند و به این که کسانی آنها را تنها گذارند و یا کمک کنند اهمیت نمی‌دهند، تا آن که خداوند گنج خود را از طالقان خارج سازد و دین خود را که پیش از آن مرده بود، به واسطه آنها زنده گرداند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: در پشتیبانی از حق مبارزه می‌کنند ـ گروهی از امت من ـ همواره ـ گنج خداوند ـ زنده می‌گرداند ـ بواسطه آنها.
سیاست: مبارزه می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها گذارند یا کمک کنند ـ اهمیت نمی‌دهند ـ گنج را خارج سازد ـ دین خود ـ پیش از آن مرده بود ـ زنده گرداند.
جغرافیا: دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.
(و تقبل خیل السفیانی کالیل و السیل، فلا تمر بشیء الا اهلکته و هدمته، حتی یدخلون الکوفه، فیقتلون شیعه آل محمد، ثم یطلبون اهل خراسان فی کل وجه، و یخرج اهل خراسان فی طلب المهدی فیدعون الیه و ینصرونه.)17
سپاه سفیانی همانند شب و چونان سیل، پیش می‌روند و از هر آن چیزی که می‌گذرند آن را نابود و منهدم می‌کنند تا وارد کوفه شوند، در آن جا شیعیان آل محمد (ص) را می‌کشند و سپس از هر سو به دنبال اهل خراسان می‌گردند، مردم خراسان نیز در طلب مهدی (ع) بیرون می‌آیند و به سوی او دعوت می‌کنند و او را یاری می‌نمایند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاه ـ همانند شب ـ چونان سیل ـ پیش می‌روند ـ نابود و منهدم می‌کنند ـ می‌کشند ـ مردم ـ یاری می‌نمایند ـ اهل خراسان.
سیاست: سفیانی ـ وارد کوفه می‌شوند ـ از هر چیزی که می‌گذرند آن را نابود می‌کنند ـ شیعیان آل محمد (ص) را می‌کشند ـ بدنبال اهل خراسان می‌گردند ـ در طلب مهدی (ع) بیرون می‌آیند ـ به سوی او دعوت می‌کنند ـ او را یاری می‌نمایند.
جغرافیا: کوفه ـ خراسان
این روایات به شکل‌گیری جریان مقابله با سفیانی اشاره می‌نماید. این جریان مقاومت ، باایجاد ژئوپلیتیک مقاومت در منطقه در مقابل جریان سفیانی قرار می گیرند. در روایات دیگری به نقش آنان در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت اشاره می‌نماید. ارتباطی که میان مقاومت منطقه ایران و شام پدید می‌آید، از نکات راهبردی روایات می‌باشد.
در روایات مسیر حرکت نیروهای ایرانی بسمت بیت المقدس هدف‌گذاری شده است و ما این را در سیاست‌گذاری امام خمینی پیرامون روز قدس و مسئله فلسطین مشاهده می‌کنیم. آنچه در روایات قابل توجه می باشد،دشمنی سفیانی با امام مهدی،شیعیان اهل بیت وایرانیان می باشد.علت دشمنی جریان سفیانی با این سه جریان چه می تواند باشد؟ همین دشمنی را در حال حاضر درمنطقه میان نیروهای صهیونیست با ایرانیان، شیعیان و حضرت، مشاهده می نماییم.

4ـ همکاری میان ایرانیان و مقاومت منطقه شام


پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی علی الذین ظاهرین، لعدوهم قاهرین، لا یضرهم من خالفهم الا ما اصابهم من لاواء حتی یاتیهم امراً ... و هم کذلک، قالوا یا رسول ا... و این هم؟ قال ببیت المقدس و اکناف بیت المقدس.)18
گروهی از امت من، پیوسته از دین پشتیبانی می‌کنند و در مقابل دشمنانشان ایستادگی می‌نمایند. مخالفانشان نمی‌توانند، جز مختصر گرفتاری، به آنها زیان برسانند؛ آنها تا امر خدا بیاید، چنین‌اند. سوال کردند: ای رسول خدا این گروه کجایند؟ فرمود: در بیت المقدس و اطراف آن.
ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ پشتیبانی می‌کنند ـ ایستادگی می‌کنند ـ امرخدا
سیاست: پیوسته از دین پشتیبانی می‌کنند ـ مخالفانشان جز مختصری گرفتاری به آنها زیانی نمی‌رسانندـ امر خدا بیاید.
جغرافیا: بیت المقدس و اطراف آن (لبنان و سوریه)
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ( گروهی از امت من، پیوسته بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازه‌های انطاکیه و اطراف آن و دروازه‌های دمشق و اطراف آن و بر دروازه‌های طالقان و اطراف آن، از حق حمایت می‌کنند.
نه از کسانی که آنها را تنها می‌گذارند و نه از کسانی که به آنها یاری می‌رسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده گرداند.)19

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ حق ـ باکی ندارند ـ گنج خداوند ـ زنده گرداند ـ دینش را.
سیاست: از حق حمایت می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها می‌گذارند ـ کسانی آنها را یاری می‌کنند ـ خارج گرداند ـ دینش را که پیش از این مرده بود.
جغرافیا: دروازه‌‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌‌های انطاکیه و اطراف آن ـ دروازه‌‌های دمشق و اطراف آن ـ دروازه‌‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.
در این روایت بطور صریح به ارتباط میان ایرانیان و مقاومت اسلامی در شام، اشاره شده است.شکل گیری این ارتباط در طول تاریخ انجام پذیرفته و در دوره غیبت کبری به سطح بالاتری رسیده است و در حال حاضر پس از انقلاب اسلامی امام خمینی، به اوج خود رسیده است.تشکیل انتفاضه فلسطین،حماس، حزب الله لبنان ، مقاومت سوریه وترکیه، مصداق بارز این روایت میباشد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: (و السفیانی بالعراق یقاتل اهل المشرق .... یلتقی السفیانی و الرایات السود فیهم شاب من بنی هاشم کفه الیسری خال، و علی مقدمته رجل من بنی تمیم یقال له شعیب بن صالح بباب اصطخره.)20
و سفیانی در عراق با اهل مشرق می‌جنگد ... سفیانی و (اصحاب) پرچم‌های سیاه بر دروازه استخر با هم روبرو می‌شوند، در میان (اصحاب پرچم‌های سیاه) جوانی است از بنی هاشم که در دست چپش خالی است و پیشاپیش آنها مردی است از بنی تمیم که او را شعیب بن صالح می‌گویند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سفیانی در عراق می‌جنگد ـ با هم روبرو می‌شوند ـ اصحاب پرچم‌های سیاه ـ در استخر با هم روبرو می‌شوند ـ بنی تمیم ـ بنی هاشم ـ جوان.
سیاست: پرچم سیاه ـ اهل مشرق و پرچم‌های سیاه با سفیانی می‌جنگد ـ خالی در دست چپ.
جغرافیا: عراق ـ مشرق ـ دروازه اصطخر.


5ـ شکل‌گیری مقاومت منطقه‌ای در شام (فلسطین، لبنان، سوریه ...)


همزمان با شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام و گسترش آن به دیگر مناطق، جریاناتی مخفی ازمقاومت در منطقه شام شکل می‌گیرد که با جریان مقاومت در ایران نیز، مرتبط بوده و از آنجا حمایت می‌شود.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (گروهی از امت من، پیوسته بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازه‌های انطاکیه و اطراف آن و دروازه‌های دمشق و اطراف آن و بر دروازه‌های طالقان و اطراف آن، از حق حمایت می‌کنند.
نه از کسانی که آنها را تنها می‌گذارند و نه از کسانی که به آنها یاری می‌رسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده می‌گرداند).21

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گروهی ـ امت من ـ پیوسته ـ حق ـ باکی ندارند ـ گنج خداوند ـ زنده گرداند ـ دینش را.
سیاست: از حق حمایت می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها می‌گذارند ـ کسانی آنها را یاری می‌کنند ـ خارج گرداند ـ دینش را که پیش از این مرده بود.
جغرافیا: دروازه‌‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌‌های انطاکیه و اطراف آن ـ دروازه‌‌های دمشق و اطراف آن ـ دروازه‌‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.

6ـ تلاش نیروهای ایرانی و مقاومت مناطق شام برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج)


پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: (لا تزال طائفه من امتی یقاتلون علی ابواب بیت المقدس و ما حولها و علی ابواب الطالقان و ما حولها ظاهرین علی الحق لا یبالون من خذلهم و لا من نصرهم حتی یخرج الله کنزه من الطالقان فیحیی بهم دینه کما امیت من قبل.)22
همواره گروهی از امت من بر دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن و دروازه‌های طالقان و اطراف آن، در پشتیبانی از حق، مبارزه می‌کنند و به این که کسانی آنها را تنها گذارند و یا کمک کنند اهمیت نمی‌دهند، تا آن که خداوند گنج خود را از طالقان خارج سازد و دین خود را که پیش از آن مرده بود، به واسطه آنها زنده گرداند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: در پشتیبانی از حق مبارزه می‌کنند ـ گروهی از امت من ـ همواره ـ گنج خداوند ـ زنده می‌گرداند ـ بواسطه آنها.
سیاست: مبارزه می‌کنند ـ کسانی آنها را تنها گذارند یا کمک کنند ـ اهمیت نمی‌دهند ـ گنج را خارج سازد ـ دین خود ـ پیش از آن مرده بود ـ زنده گرداند.
جغرافیا: دروازه‌های بیت المقدس و اطراف آن ـ دروازه‌های طالقان و اطراف آن ـ طالقان.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (و ان لآل محمد بالطالقان لکنزاً سیظهره ا... اذا شاء دعاه حق یقومون باذن ا... فیدعون الی دین ا... .)23
برای آل محمد در طالقان گنجی است که هر گاه خدا بخواهد آن را آشکار خواهد ساخت. (آنها) دعوت کنندگان به حق هستند، به فرمان خدا قیام می‌کنند و به دین خدا فرا می‌خوانند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: گنجی است ـ هرگاه خدا بخواهد ـ حق ـ فرمان خدا.
سیاست: آشکار خواهد ساخت ـ دعوت کنندگان به حق هستند ـ قیام می‌کنند ـ به دین خدا فرا می‌خوانند.
جغرافیا: طالقان.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (تخرج الرایات السود من خراسان معها قوم ضعفاء تجتمعون فیویدهم ا... بنصره.)24
از خراسان پرچم‌های سیاهی خارج می‌شوند که با آنها مستضعفانی که با هم مجتمع و متحد شده‌اند، همراه‌اند و خدا با یاری خود، آنها را کمک می‌کند.




پي نوشت ها :


ـ کمال الدین، ج 2، ص 371.
2ـ مجلسی، بحارالانوار، ج 52، 186؛ ماهنامه موعود، ش 98، ص 18.
3ـ الزام الناصب، ص 198؛ سلیمان، کامل، روزگار رهایی، ج 2، ص 1088.
4ـ نعمانی، الغیبه، ص 163.
5ـ مجلسی، بحارالانوار، ج 52، 186؛ ماهنامه موعود، ش 98، ص 18.
6ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص 33، (ش 98، 1388).
7ـ سلیمان، کامل، یوم الخلاص، روزگار رهایی، ص 671.
8ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص 33، (ش 98، 1388).
9ـ الحاوی الفتلاوی، ج 2، ص 134.
10ـ الزام الناصب، ص 139.
11ـ الملاحم و الفتن، ص 51.
12ـ الملاحم و الفتن، ص 51.
13ـ حلیه الابرار، 572/2؛ تفسیرالبرهان، 2/22.
14ـ سنن ترمذی 2269/4؛ کنز العمال 38652/14.
15ـ ابزار الوهم المکنون، ص 101.
16ـ کنزالعمال، 35055/12.
17ـ ابن حماد، الفتن، 208/839؛ کنزالعمال 11/31497.
18ـ مسند احمد، 022383/309/8.
19ـ کنزالعمال؛ 35054/283/12؛ تهذیب العساکر 555/1؛ سقوط اسرائیل، پیشین، ص 181، (قم، بوستان، 1387).
20ـ ابن حماد، الفتن، 146/604؛ 221/870.
21ـ کنزالعمال؛ 35054/283/12؛ تهذیب العساکر 555/1؛ سقوط اسرائیل، پیشین، ص 181.
22ـ کنزالعمال، 35055/12.
23ـ شرح نهج البلاغه، 48/7.
24ـ الفتن، 856/214؛ الحاوی 68/2.



حاتم جدیدی
راسخون

ظرفیت های ژئوپلیتیک روایات مربوط به آخرالزمان





ابعاد ژئوپلیتیک قدرت: مجتمع و متحد شده‌اند ـ همراه‌اند ـ یاری خداوند آنها را کمک می‌کند.
سیاست: پرچم‌های سیاه ـ خارج می‌شوند.
جغرافیا: خراسان.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می‌کند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کرده‌اند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو می‌شود که مردمی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانی‌هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می‌آید که سرانجام صاحبان پرچم‌های سیاه پیروز می‌شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می‌گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند و به جستجوی او می‌پردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می‌کند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست می‌گیرد).25


ابعاد ژئوپلیتیک


قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان می‌فرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچم‌های سیاه
سیاست: به سوی کوفه عزیمت می‌کند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر می‌شوند ـ به جستجوی او می‌پردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور می‌کند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد.
جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (یخرج قوم من المشرق یوطئون للمهدی سلطانه.)26
پرچم‌های سیاهی از بنی عباس بلند می‌شود، سپس خراسان پرچم‌های سیاه دیگری برافراشته می‌گردد که پیشاپیش آنها مردی به نام شعیب بن صالح است تا آن که در بیت المقدس فرود می‌آیند و زمینه را برای حکومت مهدی (عج) فراهم می‌سازند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: پرچم بلند می‌شود ـ بنی عباس ـ پرچم دیگری برافراشته می‌گردد ـ فرود می‌آیند ـ زمینه حکومت ـ حکومت مهدی.
سیاست: پرچم سیاه ـ پرچم‌های سیاه ـ پیشاپیش آنها شعیب بن صالح ـ زمینه را فراهم می‌سازند.
جغرافیا: خراسان ـ بیت المقدس.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (یخرج شعیب بن صالح متخفیاً الی بیت المقدس یوطی للمهدی منزله.)27
شعیب بن صالح مخفیانه به بیت المقدس می‌رود و مقدمات ورود مهدی (عج) را مهیا می‌کند.

ابعاد ژئوپلیتیک

سیاست: مخفیانه ـ مقدمات ورود را مهیا می‌کند.
قدرت: ورود مهدی (ع) ـ شعیب بن صالح ـ به بیت المقدس، مخفیانه می‌رود.
جغرافیا: بیت المقدس
دراین روایات به نقش راهبردی و حساس منطقه بیت المقدس و اطراف آن (لبنان و سوریه) اشاره شده است. جایگاهی که لبنان و سوریه در نهضت زمینه‌ساز و ارتباطی که با ایران برقرار می‌کنند در حال حاضر در حوزه سیاست هرسه منطقه دیده می‌شود.
شکل‌گیری حماس، انتفاضه، حزب الله لبنان و مقاومت سوریه، بر اثر الهام بخشی انقلاب اسلامی ایران، گویای این راهبرد در روایت می‌باشد.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (ینزل بیت المقدس یوطی للمهدی سلطانه یمد الیه ثلاثمائه من اهل الشام.)28
(شعیب بن صالح) به بیت المقدس وارد می‌شود و زمینه حکومت مهدی (ع) را فراهم می‌سازد و سیصد نفر از اهل شام به کمک او می‌شتابند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: به بیت المقدس وارد می‌شود ـ حکومت ـ سیصد نفر ـ کمک ـ اهل شام.
سیاست: زمینه حکومت ـ فراهم می‌سازد ـ به کمک او می‌شتابند.
جغرافیا: بیت المقدس ـ شام.
در این روایات به هدف حرکت جریان مقاومت اشاره می‌شود، جریان مقاومت در ایران و شام پس از مقابله با سفیانی به زمینه‌سازی ظهورحضرت می‌پردازند تا مقدمات حکومت ایشان فراهم گردد.نهضت زمینه سازی ظهور و جامعه سازی مهدوی،رسالتی است که ایرانیان و مقاومت اسلامی در شام، آن را پیاده می نمایند.همان چیزی که ما از عملکرد امام خمینی،علامه شرف الدین و امام موسی صدر ، مورد بررسی قرار دادیم.
همزمان با این حرکت‌های زمینه ساز، ظهور محقق می‌گردد و سفیانی از آن اطلاع پیدا می‌کند و برای مقابله با حضرت بطرف حجاز می‌رود.

7ـ ظهور حضرت و تلاش سفیانی برای مقابله با ایشان



(سپاهی را به سوی مدینه می‌فرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) می‌فرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر می‌کشد و شکم 300 زن حامله را می‌شکافد و سپاهی را به سوی کوفه می‌فرستد و همه زن و مرد را گریان می‌سازد و تعداد زیادی را می‌کشد ... سپاهی را عازم مدینه می‌شود چون به وسط سرزمین بیدا می‌رسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن می‌زند و احدی از آنها زنده نمی‌ماند و همگی در کام زمین فرو می‌روند. فقط دو نفر بشیر نذیر که از شکر عقب مانده‌اند زنده می‌مانند که جبرئیل بر آنها بانگ می‌زند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمی‌گرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمی‌گردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد).29

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: سپاهی به مدینه ـ سپاهی به مغرب ـ هفتاد هزار نفر را در بغداد می‌کشد ـ شکم 300 زن حامله را می‌شکافد ـ سپاهی به کوفه ـ تعداد زیادی می‌کشد ـ سپاهی به مدینه ـ بانگ عظیم جبرئیل ـ احدی زنده باقی نمی‌ماند‌ـ همگی فرو می‌روند ـ خداوند صورت‌های آنها را برمی‌گرداند.
سیاست: زن و مرد را گریان می‌سازد ـ سپاه می‌فرستد ـ از سرنوشت لشکریان آگاهش سازند.
جغرافیا: مدینه ـ مغرب ـ بغداد ـ کوفه ـ بیداء.
پس از شکست لشکر سفیانی در بیداء، سفیانی به شام باز می‌گردد و سپاه خود را دوباره تجهیز می‌نماید.
سفیانی در طول این مدت مورد حمایت یهود و غرب بوده است. ( سفیانی که سرکرده قوم است از کشور روم به حرکت درآمده،در حالی که چون مسیحیان صلیب به گردن دارد.) 30
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (فتلک اماره سفیانی، و یخرج قبل ذلک من یدعوا لآل محمد .... و تنزل الروم فلسطین).31
پس، آن حکومت سفیانی است و پیش از آن کسی قیام می‌کند که به آل محمد (ص) فرا می‌خواند .... و روم نیز وارد فلسطین می‌شود.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: حکومت ـ وارد فلسطین می‌شود ـ قیام می‌کند.
سیاست: سفیانی ـ به آل محمد (ص) فرا می‌خواند ـ روم وارد فلسطین می‌شود.
جغرافیا: روم ـ فلسطین
(رومی‌ها در دشت عکا فرود می‌آیند و فلسطین و اردن و بیت المقدس را به تصرف درمی‌آورند ولی چهل روز از گردنه افیق عبور نمی‌کنند، تا اینکه پیشوای مسلمانان به سوی آنان می‌آید و در چمنزار عکا آنها را محاصره می‌کند، در این (سرزمین) چنان جنگی با آنها می‌کند که خون، تا بالای سم اسبان را فرامی‌گیرد، آنگاه خداوند همه آنها را، مگر گروه اندکی که به کوههای لبنان و سپس به کوهی در سرزمین روم می‌گریزند، شکست می‌دهد.32)

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: فرود می‌آیند ـ به تصرف در می‌آورند ـ عبور نمی‌کنند ـ پیشوای مسلمانان ـ محاصره می‌کند ـ جنگ سخت ـ شکست می‌دهد ـ خداوند ـ همه آنها را ـ مگر گروه اندک ـ شکست می‌دهد.
سیاست: رومی‌ها فرود می‌آیند ـ پیشوای مسلمانان به سوی آنها می‌آید ـ به سرزمین روم می‌گریزند.
جغرافیا: دشت عکا ـ فلسطین ـ اردن ـ بیت المقدس ـ گردنه افیق ـ کوه‌های لبنان ـ سرزمین روم ـ روم.

8ـ حرکت امام بسمت شام و مقابله با سفیانی و یهود


پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: (ان المهدی و السفیانی یقتتلون فی بیت المقدس، حین یستقیله البیعه فیوتی بالسفیانی اسیراً فیامر به فیذبح علی باب الرحمه هم تباع نساءهم و غنائمهم علی درج دمشق.)33
و هنگامیکه سفیانی بیعت خود را پس می‌گیرد، مهدی (ع) و سفیانی در بیت المقدس با یکدیگر می‌جنگند، سپس او را اسیر کرده و می‌آورند و به دستور او در باب الرحمه کشته می‌شود، سپس زنان و غنیمت‌هایشان در دروازه دمشق به فروش گذاشته می‌شود.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: می‌جنگند ـ اسیر کرده می‌آورند ـ به دستور او ـ غنیمت ـ به فروش گذاشته می‌شود ـ بیعت ـ مهدی‌(ع).
سیاست: سفیانی ـ بیعت خود را پس می‌گیرند ـ کشته می‌شود.
جغرافیا: بیت المقدس ـ باب الرحمه ـ دروازه دمشق.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (سیخرج (المهدی) تابوت السکینه من غار انطاکیه .... فیوضع بین یدیه ببیت المقدس فاذا نظر الیه الیهود اسلموا الا قلیلاً منهم.)34
(مهدی) تابوت سکینه را از غار انطاکیه بیرون خواهد آورد، (تابوت را) در بیت المقدس در مقابل او میگذارند و چون یهودیان بدان بنگرند، همگی اندکی از آنان، مسلمان می‌شوند.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: تابوت سکینه ـ بیرون خواهد آورد ـ همگی ـ مسلمان می‌شوند.
سیاست: تابوت در مقابل او می‌گذارند ـ یهودیان بدان بنگرند.
جغرافیا: غار انطاکیه ـ بیت المقدس.
امام سجاد(ع) می‌فرمایند: (یخرج السفیانی بمئه و سبعین الفاً فینزل بحیره طبریه. و یسیر الیه المهدی (ع) ثم یواقعه هناک. و لا تکون ساعه حتی یهلک ا... اصحابه و لا یبقی الا هو وحده. فیاخذه المهدی (ع) فیذبحه تحت الشجره التی اعضانها مرلاه علی بحیره طبریه ثم یهلک مدینه دمشق).35
سفیانی با یکصد و هفتاد هزار جنگجو حرکت می‌کند و در کنار دریاچه طبریه فرود می‌آید و حضرت بقیه ا... (ع) به سوی او حرکت می‌کند و در کنار دریاچه طبریه بر او می‌تازد و در کمتر از یک ساعت همه سپاهیانش هلاک می‌شوند و فقط شخص سفیانی باقی می‌ماند. آنگاه حضرت مهدی او را دستگیر می‌کند و در کنار دریاچه طبریه در زیر درختی که شاخه‌هایش به روی دریاچه بال گشوده سر می‌برد و سپس شام را تحت تصرف خود درمی‌آورد.
ابعاد ژئوپلیتیک
قدرت: یکصد و هفتاد هزار جنگجو ـ فرود می‌آید ـ بر او می‌تازد ـ کمتر از یک ساعت ـ همه سپاهیانش هلاک می‌شوند ـ او را دستگیر می‌کند ـ سر می‌برد ـ تحت تصرف.
سیاست: سفیانی حرکت می‌کند ـ حضرت بقیه ا... (ع) به سوی او حرکت می کند ـ به سوی او ـ سپس شام را.
جغرافیا: دریاچه طبریه (فلسطین) ـ دمشق.
امام علی (ع) می‌فرمایند: (آنگاه مهدی با هزار مرکب به سوی قدس حرکت می‌کند. در شام، فلسطین، صور، عکا و غزه منزل می‌کند. آنگاه مهدی (ع) وارد بیت المقدس می‌شود).36

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: هزار مرکب ـ منزل می‌کند.
سیاست: به سوی قدس حرکت می‌کند ـ وارد بیت المقدس می‌شود
جغرافیا: قدس ـ شام ـ فلسطین ـ صور ـ عکا ـ غزه ـ بیت المقدس.
در این روایات تأکید فراوانی بر مناطق لبنان(صور و کوههای لبنان) و فلسطین(بیت المقدس،غزه، عکا،دریاچه طبریه) شده است.این مناطق تحت سیطیره سپاهیان حضرت قرار می گیرد.به همین دلیل نهضت زمینه سازی حکومت حضرت نیز باید در این مناطق بیشتر باشد.تمرکز حزب ا... لبنان در صور و حماس و جهاد اسلامی در غزه نیز بیشتر می باشد.
قرآن کریم می‌فرماید:
(هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون).37
اوست کسی که رسول خدا را فرستاد با هدایت و دین حق، تا ظاهر شود دین بر تمام زمین، هر چند مشرکان ناراحت باشند.

ابعاد ژئوپلیتیک

جغرافیا: تمام زمین
قدرت: ظاهر شدن دین حق بر تمام زمین
سیاست: ناراحتی و نارضایتی کافران و مشرکان از دین حق، ارسال رسول با هدایت و دین.
امام صادق (ع) می‌فرمایند: (و الله ما نزل تاویلها بعد و لا ینزل تاویلها حتی یخرج القائم فاذا خرج القائم لم یبق کافر بالله و لا مشرک بالامام الا کره خروجه، حتی لو کان الکافر فی بطن صخره قالت یا مومن فی بطنی کافر فاکسرونی و اقتله).38
به خدا سوگند، تا کنون تأویل این آیه محقق نشده است و تأویل آن محقق نمی‌شود مگر با خروج قائم، پس چون قائم خروج نمود، هیچ کافر به خداوند و هیچ مشرک نسبت به امام باقی نمی‌ماند مگر آنکه او برایش ناخوشایند است. [در این شرایط] حتی اگر کافر به دل سنگ‌ها وصخره‌ها هم پناه برد، صخره خواهد گفت: مومنین! کافری در درون من پنهان است، مرا بکشید و او را به قتل برسانید.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: محقق شدن آیه با خروج قائم‌ ـ خروج نمودن قائم و ناراحتی کافر و مشرک ـ به قتل رساندن کافرین ـ به زبان آمدن صخره و سنگ.
سیاست: ناخوشایندی کافر و مشرک از خروج امام و سلطه دین بر عالم ـ سلطه دین بر عالم توسط قائم.
جغرافیا: خروج قائم و سلطه بر عالم و پیاده نمودن دین بر زمین ـ پاک شدن صخره و سنگ از کافران.
(والقینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه کلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله و یسعون فی الارض فساداً والله لا یحب المفسدین).39
دشمنی و کینه‌توزی را، تا روز قیامت، در میان آنها افکندیم، هرگاه آتش جنگی افروختند، خداوند آن را فرونشاند، و (اکنون نیز) در زمین برای فساد و تباهی تلاش می‌کنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: خداوند آن را فرو نشاند ـ دشمنی و کینه‌توزی را، تا روز قیامت، در میان آنها افکندیم.
سیاست: آتش جنگ افروختند ـ برای فساد و تباهی تلاش می‌کنند ـ خداوند مفسدان را دوست ندارد.
جغرافیا: در زمین
رسول اکرم (ص) می‌فرماید: (لا تقوم الساعه حتی یقاتل المسلمون الیهود فیقتلهم المسلمون حتی یختفی الیهود وراء الحجر و الشجر فیقول الحجر و الشجر یا مسلم یا عبدالله هذا یهودیّ خلفی فتعال فاقتله ... .)40
ساعت بر پا نمی‌شود مگر آنکه مسلمانان با یهود وارد جنگ شوند. مسلمانان با یهود می‌جنگند آن قدر که یهودیان پشت سنگ‌ها و درخت‌ها پنهان می‌شوند، [در این حال] درخت‌ها و سنگ‌ها می‌گویند: ای مسلمانان، ای بنده خدا، این یهودی است که پشت من پنهان شده است، پیش آی و او را به قتل برسان.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: وارد جنگ شوند ـ پنهان شوند ـ به قتل برسان ـ درخت و سنگ سخن می‌گویند ـ غلبه مسلمانان.
سیاست: ساعت برپا نمی‌شود ـ مسلمانان با یهود ـ می‌جنگند.
جغرافیا: درخت‌ها و سنگ‌ها ـ پشت درخت‌ها و سنگ‌ها.
مصداق این روایت را شاید در آنچه از امدادهای الهی در جنگ 33روزه بیان شد، بتوان مشاهده نمود؛ آنجا که درختان به یاری رزمندگان حزب ا... آمدند.
امام کاظم (ع) می‌فرماید: (در تفسیر آیه: افغیر دین ا... یبغون و له اسلم من فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون.)41
آیا آنها غیر از آیین خدا را می‌طلبند؟ و [حال آنکه] همه آن کسانی که در آسمان و زمین‌اند، از روی اختیار یا اجبار، در برابر او تسلیم‌اند و همه به سوی او بازگردانده می‌شوند.
فرمودند: ( این آیه درباره قائم نازل شده است؛ او هنگامیکه در برابر یهود، صابئین، زنادقه، اهل ردّه و کفار، در شرق و غرب زمین، قیام می‌کند، اسلام را بر آنها عرضه می‌نمایند، هر کس از روی اختیار اسلام آورد، او را به نماز و زکات و به هر آنچه به مسلمانان امر شده و خداوند برای آنها واجب قرار داده است، امر می‌کند و هرکس اسلام نیاورد، گردنش زده می‌شود تا جایی که در شرق و غرب عالم کسی باقی نمی‌ماند مگر آن که خدا را به وحدانیت بشناسد. )42

ابعاد ژئوپلیتیک آیه

قدرت: در برابر او تسلیم‌اند ـ به سوی او بازگردانده می‌شوند ـ از روی اجبار.
سیاست: غیر آیین خدا را می‌طلبند ـ از روی اختیار یا اجبار
جغرافیا: آسمان و زمین

ابعاد ژئوپلیتیک روایت

قدرت: امر می‌کند ـ گردنش زده می‌شود ـ کسی باقی نمی‌ماند.
سیاست: هنگامی که در برابر یهود و نصارا و ... ـ قیام می‌کند ـ اسلام را عرضه می‌نماید ـ از روی اختیار اسلام آورد ـ هر آنچه به مسلمانان امر شده واجب می‌گرداند.
جغرافیا: شرق و غرب زمین ـ شرق و غرب عالم


9ـ تسلط حضرت بر بیت المقدس و خاورمیانه و آغاز دعوت جهانی


در این مرحله حضرت پس از تسلط بر خاورمیانه و ازمیان بردن فتنه سفیانی و یهود، دیگر کشورها و مناطق را به اسلام دعوت می نماید. در واقع وجود حکومت یهود در فلسطین و حکومت سفیانی بر شام ،مانع ابلاغ رسالت جهانی ایشان می باشد.
ایشان با از بین بردن دشمنان بشریت ،جهان را مهیای پذیرش اسلام می نماید .
قرآن کریم می فرماید :
(هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون).43
اوست کسی که رسول خدا را فرستاد با هدایت و دین حق تا ظاهر شود دین بر تمام زمین، هر چند مشرکان ناراحت باشند.

ابعاد ژئوپلیتیک

جغرافیا: تمام زمین
قدرت: ظاهر شدن دین حق بر تمام زمین
سیاست: ناراحتی و نارضایتی کافران و مشرکان از دین حق ـ ارسال رسول با هدایت و دین.
امام صادق (ع) می‌فرمایند: (و الله ما نزل تاویلها بعد و لا ینزل تاویلها حتی یخرج القائم فاذا خرج القائم لم یبق کافر بالله و لا مشرک بالامام الا کره خروجه، حتی لو کان الکافر فی بطن صخره قالت یا مومن فی بطنی کافر فاکسرونی و اقتله).44
به خدا سوگند، تا کنون تأویل این آیه محقق نشده است و تأویل آن محقق نمی‌شود مگر با خروج قائم، پس چون قائم خروج نمود، هیچ کافر به خداوند و هیچ مشرک نسبت به امام باقی نمی‌ماند مگر آنکه او برایش ناخوشایند است. [در این شرایط] حتی اگر کافر به دل سنگ‌ها وصخره‌ها هم پناه برد، صخره خواهد گفت: مومنین! کافری در درون من پنهان است، مرا بکشید و او را به قتل برسانید.

ابعاد ژئوپلیتیک

قدرت: محقق شدن آیه با خروج قائم ـ خروج نمودن قائم و ناراحتی کافر و مشرک ـ به قتل رساندن کافرین ـ به زبان آمدن صخره و سنگ.
سیاست: ناخوشایندی کافر و مشرک از خروج امام و سلطه دین بر عالم ـ سلطه دین بر عالم توسط قائم.
جغرافیا: خروج قائم و سلطه بر عالم و پیاده نمودن دین بر زمین ـ پاک شدن صخره و سنگ از کافران.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: (لا یبقی علی ظهر الارض بیت مدر و لا وبر او دخله الله کلمه الاسلام بعزّ عزیز و بذل ذلیل امّا یعزّهم فیجع
......................................... ............................................. ............................................... ........................................

.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: شنبه 29 / 6 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com