▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

▒▓█ ضددجال_آنتی دجال █▓▒

اللهّم عجّل الولیک الفرج

دانستنیها و مطالب خواندنی (11)

چرا گریه می کنیم؟
باور کردنش سخت است. اما خیلی کم آدمهایی پیدا می شوند که درباره گریه مطالعه کنند. چون که به قول دانشمندی: "گريه سؤال خيلي بزرگی است". دانشمندي به نام "پاول ورل" در دانشگاه ايالتي واشنگتن رفتار حيوانات را مطالعه كرده است. او جزو آدم هایی است که فکر می کنند رفتار، به رشد و تکامل تدریجی آدم در طول زندگیش برمی گردد. زيرا كه خيلي از رفتارهاي ما از همین رشد و تکامل سرچشمه می گیرند.
گريه سؤال خيلي بزرگی است! بنابراین از اين جا شروع می كنيم كه گريه شكلي از ارتباط است (يادتان نرود كه ما داریم حدس می زنیم). در حقيقت در ابتدا تنها شكل ارتباط یک بچه خیلی کوچک است. خودتان را جای یک بچه خیلی کوچک تصور كنيد، كه به پشت دراز كشيده ايد. مات و مبهوت به اين جهان جديد بسيار شگفت انگيز خيره شده ايد. شما نمي توانيد حرف بزنید يا بخزيد يا حتي فكر كنيد يا خيلي واضح چیزها را ببينيد. اما بدن شما مي گويد: "من گرسنه ام". در این حالت هیچ کاری نمی توانید انجام بدهید، جز این که جیغ بکشید. دانشمنداني كه به رشد و تکامل انسان فكر مي كنند،‌ درباره فايده رشد و تحول او هم فکر می کنند. چون که به طور کلی رشد و تکامل به شما كمك مي كند تا به حياتتان ادامه بدهيد و همین طور بتوانيد ژن هايتان را به فرزندانتان بدهيد. همین ژن ها وقتی بچه کوچک گرسنه اش می شود وادارش می کنند جیغ بکشد تا زنده بماند. از نظر تكنيكي اگر شما کمتر از دو ماه داشته باشید، واقعاً گريه نمي كنيد، البته اگر گريه را به عنوان اشك ریختن تعريف كنيد. بچه ها گریه همراه با اشک را تا حدود دو ماهگي شروع نمی کنند. اما در بچه های زیر دو ماه همان جيغ زدن هم نتيجه مي دهد و اشك ها هم بعداً به آن اضافه می شود.
در واقع سه نوع اشك وجود دارد. یک نوع اشكهای پایه ای و اساسی است که روی کره چشم را می گیرد. كره چشم شما خيلي بدون اشكال نيست. به طوري كه بدون اشكهایی كه روي آن را می گیرد شما نمي توانيد خيلي تيز ببينيد. غده هاي اشكي روزانه حدود 5 تا 10 اونس (معادل 1035/31 گرم) اشك پايه اي توليد مي كنند. اين اشك ها روي چشم و به داخل مجراي اشكي در داخل گوشه هاي چشمها و سپس به داخل حفره يا گودال وابسته به بيني جريان پيدا مي كنند. این اشك هاي غيرارادي از چشمهاي شما در مقابل چیزهای سوزش آور مثل پياز و اشياء خارجي يا بادها محافظت مي كند. نکته جالب این جاست که تفاوت بزرگي بين اشك هاي احساسي و اين نوع اشك ها وجود دارد. اشك هاي احساسي 20 تا 25 درصد بيشتر پروتئين دارند كه هورمون هاي متفاوتي هم در خود دارد! اين چه معني اي مي دهد؟ ما نمي دانيم. اما اين خيلي جالب است. بعضي از دانشمندان فكر مي كنند كه اشكها راهي هستند تا بدن از شر مواد زايد خلاص شود. مثل کاری که عرق يا ادرار و مدفوع انجام می دهد، از طرف ديگر شايد گريه یک تولید بدون کارکرد اساسی و مهم است، که به طور اتوماتیک در افراد تحت فشار زیاد به وجود می آید.
پت كارتر که يك فيزيولژيست تحول گرا است سعی کرده بفهمد که چرا چیزی مثل گریه به وجود آمده و به این نتیجه رسیده که شاید گریه در نتیجه چیزی که ما هنوز درباره ی آن چیزی نمی دانیم به وجود آمده باشد! پرفسور ورل هم مي گوید: اگر گریه را یک عمل و وظیفه بدانیم، باید ببینیم که این وظیفه چه چیزی می تواند باشد؟ شاید این وظیفه ایجاد ارتباط باشد! پرفسور ورل این را با ادرار كردن سگ موقعي كه هيجان زده مي شود يا با چيز جديدی مواجه می شود، مقایسه می کند. به نظر مي رسد كه ادرار کردن در سگ در طول زمان از یک پاسخ اتوماتیک به شکلی از برقراری ارتباط، تغيير شكل داده باشد يا تشريفاتي شده باشد. یعنی از يك پاسخ اتوماتيك به شكلی از ارتباط برقرار کردن در جایی که جا و موقعش است تغییر شکل داده باشد.
پرفسور ورل مي گويد كه: علامت هاي ارتباطي که به شکل عملی تشریفاتی درآمده اند، معمولاً كليشه اي، ‌اغراق آميز و تكراري هستند. بنابراين شايد گريه به وجود آمده تا آدم هایی كه (بچه ها یا بقیه آدم ها) شديدتر،‌ بلندتر و طولاني تر گريه مي كنند نشان دهند که بيشتر غذا يا كمك مي خواهند. اما موضوع این است که پس چرا در مقابل غم و عصبانيت و چیزهای دیگر هم گريه مي كنيم؟ ما نمي دانيم. شايد ارسطو و ديگران خيلي سال پيش راست مي گفتند که: گريه برای این است که خودتان را از نظر احساسی تخلیه کنید يا شايد هم گریه موقعي كه كلمات در بیان نظر و احساس شما شكست مي خورند، تنها راهي باشد براي این که خودتان را بیان کنید. مثل همان موقعي كه بچه بوديد و هيچ كلمه اي نداشتید که بگویید.

 

 



......................................... ............................................. ............................................... ........................................
.............................................. .................................

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد فرخ پور ׀ تاریخ: 9 / 9 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , antidajjal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com